Nästa artikel
Platta ska hjälpa mekaniker
Nyheter

Platta ska hjälpa mekaniker

Publicerad 2 oktober 2013 (uppdaterad 2 oktober 2013)
Dagens bilar blir allt mer avancerade. Nu lanserar Volkswagen en app för surfplattor, som ska hjälpa mekanikern att göra rätt.

Den kallas Augmented reality eller förstärkt verklighet, ny teknik som är på väg att slå igenom i mobiltelefoner och visar information på skärmen om sådant som man håller upp kameran mot. Nu tar Volkswagen in tekniken i bilverkstaden med appen Marta.

Dagens bilar blir allt mer komplexa. Det innebär att bilmekaniker som ska reparera bilarna behöver mer hjälp för att hitta vägen genom snårskogen av nya funktioner. Detta gör att Volkswagen ser ett behov att förse sina mekaniker med en modernare version av de klassiska steg för steg-instruktionerna för hur olika reparationer ska utföras och vika verktyg som behövs.

Det är här appen Marta kommer in. Mekanikerns surfplatta anropar bilens egna system och listar sedan vilka reparationer som behöver göras och vilka verktyg som krävs. Sedan guidas mekanikern steg för steg genom reparationen med hjälp av 3D-bilder som visar hur de olika delarna ligger i förhållande till varandra.

Diskutera: Hur ser du på att Volkswagen använder Augmented reality?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-02 17:46
PREVIA

Äntligen måste VW reparatören ropa ut som nu lät kommer att se vilken av alla sjuhundra delarna i den nittio kg tunga DSG växellådan som fallerat vilket kommer att uppskattas av VW ägarna som tidigare inte kunnat få någon hjälp när växellådan krånglat läser man på deras forum.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-02 18:03
trasten

Jag skulle vilja se hur den fungerar i verkligheten innan jag uttalar mig. Är inte speciellt imponerad av VWs nuvarande felsökningssystem.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-02 18:46
Focus

Hurra. Nu kommer det att bli billigare att reparera VW eftersom felen lättare hittas!!!

#4 • Uppdaterat: 2013-10-02 20:30
Hackenbush

Billigare att reparera hos VW om de har platta mekaniker?
Nä, det tror jag inte på.
De tar 1375:- bara för att koppla upp datorn till bilen sedan tillkommer kostnad för felsökning.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-02 20:35
Audi A5 SB

Hoppas inte Toyota får tag i denna app. Bilägarna lär inte kunna få ut sina bilar på avtalad tid, då de är återkallade. Appen lär permanent plinga "Återkallad, lämna inte ut bilen till kund, åtgärd är av nöden tvungen. Lösningen sökes. Vänta". ;-)

#6 • Uppdaterat: 2013-10-06 22:33
Hanzzon

Hoppas den inte är lika onödigt komplicerad som Volvos egen Vida-diagnos bara, vi köpte denna utrustning på mitt jobb för drygt ett år sedan. Det visade sig dock att ingen av våra tre verkstads-datorer hade de "rätta" specifikationerna för att bli godkänt av Volvos program.
Vi beställde därför en ny skräddarsydd dator enbart för att uppfylla & överträffa Volvos alla grundkrav man har för sina diagnosprogram enligt deras långa kravspecifikation, därför blir man lagom glad när programmet ändå inte går att installera på den nya datorn. Detta efter att man först tvingats öppna ett svårförstått konto för att ens kunna köpa Volvos hårdvara (diagnosboxen), sedan skaffat ytterligare ett ofattbart svårförstått konto hos Volvo för ett ens kunna beställa och köpa mjukvaru-dvd skivorna för 500kr och vänta till dessa kommer på posten, för att sedan registrera sig på ett helt annat konto som är lika ofattbart svårförstått för att sedan kunna lösa ett abonnemang för Volvos program så att man ska kunna använda detta (vilket nu är prissänkt och "bara" kostar 500kr/dygn), sen måste man ändå betala mer pengar för programvaran om den ska tankas hem.
Vi har lyckas lösa alla dessa till synes omöjliga köpsystem och har nu faktiskt alla delar vi behöver, men ändå så godkänner inte Vida-programmet att installeras på vår nya dator (som uppfyller Volvos alla krav) då det står att det blir något fel vid installationen som gör att inte Vida kan installeras klart men inte vad som faktiskt är fel.

Vår fordonstekniksupport har kollat på detta och läst igenom loggar så de blivit gråhåriga, vi har försökt fått hjälp från Dell som hänvisar till att Volvo måste veta vad som är fel då det är deras program (och inget annat) som säger ifrån, och Volvo vill självklart helst inte veta av problemet trots att de enligt lag måste sälja sin diagnos även till oberoende verkstäder som faktiskt lyckas med konststycket att skaffa alla delar som behövs (vilket lär vara uträknat att det inte ska bli många).
Så här står vi fortfarande och stampar ett år senare och vi och vår support har lagt ner hur mycket tid som helst på detta skitproblem!

För några veckor sedan gav vi oss sedan med viss tveksamhet på att skaffa Toyotas original-diagnos, då vår support aldrig installerat detta program till någon oberoende verkstad tidigare var man orolig hur det skulle gå första gången men mindre än två timmar senare hade vi programmet nertankat på vår existerande diagnosbox (ingen ny hårdvarubox behövdes köpas och inga skivor behövdes beställas) vi hade då också programmet inlagt på den första dator vi testade installationen på samt registrerat oss som verkstad och löst ett abonnemang, och på den tiden hade vi då redan hunnit programmerat in en ny nyckel på en Yaris vilket är funktioner som dessutom inte kostar extra hos Toyota.
För diagnosprogrammet tar Toyota 50 kr/dygnet om man väljer att betala i dygnsform jämfört med Volvo som alltså tar ut 500 kr/dygnet av sina verkstäder+mer betalt om de sen vill kunna programmera, betalar man för en hel månad på Volvo kostar det 3000 kr vilket är mer än vad Toyota tar för ett helt år för sitt program.

EU-lagarna säger att biltillverkarna måste sälja utrustningen till alla registrerade bilverkstäder som vill kunna köpa delarna och att priserna måste vara skäliga, men frågan är väl var man drar den gränsen när en tillverkare kan ta tio gånger mer för sin diagnostjänst jämfört med en annan tillverkare? -Jag antar att det skulle visa sig först i domstol.

VW:s diagnos har vi redan genom ett icke-original instrument som dock även levererar originalprogrammet till VW så får se om även det kommer att ändras snart då och om deras nya blir lika svårt att skaka fram som Volvos för värre kan det väl knappast bli...

#7 • Uppdaterat: 2013-10-06 22:45
Hanzzon

Om du använt en oberoende verkstad så betvivlar jag i så fall att man använder Volvos Vida-originalprogram (och kan programmera gasspjäll och liknande) då ingen "skitdator" uppfyller Volvos minimum-krav för att ens gå att installera.
I övrigt så funkade det tyvärr lika illa på vår HP dator som på våra Dell-datorer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.