Nu kan fem åka med i Mercedes fyradörrarscoupé, som dessutom blir mildhybrid.
Tredje generationen av CLS baseras på senaste E-klass och är för första gången femsitsig, eftersom kunderna efterfrågade mer praktikalitet. Inne i bilen hålls trivselnivån hos de åkande hög tack vare olika doftprogram med bakgrundsmusik, samt uppvärmda och ventilerade säten med massagefunktion. I förarmiljön finns två 12,3-tumsdisplayer med digitala mätartavlor.
Bland förarhjälpssystemen som är standard finns autobroms, filhållningsassistens och system som varnar med ljud när en olycka är på väg att hända. Som tillval finns aktiv styrhjälp, autobroms för korsande trafik, undanmanöverassistans och döda vinkelnvarnare.
Säljstart i Europa blir i mars nästa år. Här kommer motorutbudet bestå av två sexcylindriga dieselmotorer och en bensinmotor. Bensinaren producerar 367 hästkrafter och tar hjälp av mildhybridteknik för att sänka förbrukningen. Detta betyder att bilen genom ett elektriskt 48-voltssystem kan ”segla” med motorn avstängd och ta tillvara på bromsenergi. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLS?
Bland förarhjälpssystemen som är standard finns autobroms, filhållningsassistens och system som varnar med ljud när en olycka är på väg att hända. Som tillval finns aktiv styrhjälp, autobroms för korsande trafik, undanmanöverassistans och döda vinkelnvarnare.
Säljstart i Europa blir i mars nästa år. Här kommer motorutbudet bestå av två sexcylindriga dieselmotorer och en bensinmotor. Bensinaren producerar 367 hästkrafter och tar hjälp av mildhybridteknik för att sänka förbrukningen. Detta betyder att bilen genom ett elektriskt 48-voltssystem kan ”segla” med motorn avstängd och ta tillvara på bromsenergi. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra, hoppas bara att motorutbudet utökas med en V8 utan detta hybridtrams.
Doftprogram?
Aj, fick migrän när jag såg bilderna!
Jag tycker den såg riktigt läcker ut. Men det där med doftprogram kan möjligen ge mig migrän... Sen tycker jag det där med digitala mätartavlor ger väldigt platta och livlösa mätare... TV-spels utseende. Analoga mätare har mera djup. Men det är väl bara att acceptera att det är historia...
Som 5 sitsig funkar den ju som taxi.
Kul med doftprogram för det finns inget sämre än kaxiga mercedesförare med kass buk (vilket de oftast har) .
Ledsen bakdel och insigniavibbar i fronten.
Audi har nyss satt standarden på lyx,omvänt ,visst.
Grattis Audi,men kakan är ett rejält svenskt misstag.
Väldigt trevlig inredning men exteriört ett skämt, smaklöst helt enkelt. Fjortisar som gillar fast and the furious gillar det nog
"fyradörrarscoupé"?
Nix det är det inte, den gamla kan man nog kalla det, men denna är endast en vanlig sedan med sänkt tak.
En E-klass som leker S-klass.
Håller med Reinhard om hänget bak, men annars elegant, till och med invändigt. Mercedes har varit lite för bling-blingiga i min smak. Det går att få smakfullare säten än dem på bilden.
Sen fattar jag inte varför Mercedes, Volvo, BMW och säkert några till envisas med att ha hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger. I normala, begränsade farter är det den vänstra delen av hastighetsmätaren som är intressant och beträffande varvräknaren den högra om man vill gasa på lite. Just de områdena skyms lättast av ratt och tummar. Med digital display kunde man ju tro att man skulle kunna välja, men det brukar inte vara fallet. Man kan måhända få en centralt placerad hastighetsmätare, vilket kan vara tillräckligt, men om man nu vill se bägge, då.
Inte alls imponerad av Mercedes! Verkar som att dom går bakåt i utvecklingen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.