1858 tog Emile Peugeot patent på den kraftfulla symbolen lejonet. Nu firar Peugeots symbol 150 år - samtidigt som den 50 miljonte bilen rullar av tillverkningslinan.
I november 1858 registrerades lejonet som Peugeots symbol. Emile Peugeot ansåg att djuret var passande eftersom dess egenskaper - styrka, flexibilitet och snabbhet - var lämpliga som kvalitetsstämpel för företagets produkter.
Då arbetade företaget med sågblad. Men de främsta framgångarna kom först när familjen Peugeot började att satsa på biltillverkning. I början av 1900-talet kom det stora genombrottet - och nu har företaget sålt 50 miljoner bilar.
Under årens lopp har Peugeots lejon förändrats. I bilden ovan kan du se några av de symboler som har använts under årens lopp.
Då arbetade företaget med sågblad. Men de främsta framgångarna kom först när familjen Peugeot började att satsa på biltillverkning. I början av 1900-talet kom det stora genombrottet - och nu har företaget sålt 50 miljoner bilar.
Under årens lopp har Peugeots lejon förändrats. I bilden ovan kan du se några av de symboler som har använts under årens lopp.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.