Crossoverbilar blir allt mer populära, så även på världens största bilmarknad i Kina. För att möta efterfrågan har Peugeots designavdelning i Shanghai tagit fram konceptbilen SxC som förhandsvisar en helt ny modell.
SxC mäter 4,87 meter mellan stötfångarna, höjden är 1,61 meter och bredden 2,035 meter. Fronten har vissa likheter med nya Peugeot 508, men de smala strålkastarna med lysdiodteknik ger en betydligt argare uppsyn. Takreling och fönsterkarmar levereras i borstat aluminium och baklyktorna har formats som bumeranger.
Bilen rullar på stora 22-tumshjul och det tvådelade panoramaglastaket lyser upp kupén, som går i minst sagt futuristisk stil. Dörrarna till baksätets två fåtöljer är hängda i bakkant.
Bensin och el ger 313 hästar
Under huven med lejonemblemet finns en turboladdad bensinmotor som skickar 218 hästar till framhjulen. Bakaxeln drivs i sin tur av en elmotor på 95 hästkrafter som hämtar energi från ett paket med litiumjonbatterier. Allt som allt 313 hästar.
Vid kortare sträckor och lägre hastigheter kan bilen drivas av endast elektricitet. Förbrukning vid blandad körning anges till 0,58 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 143 gram/km.
Peugeot SxC premiärvisas på bilsalongen i Shanghai som öppnar den 19 april.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot SxC Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den senaste trenden är uppenbarligen låg sidofönsterlinje, insvängningar mellan hjulhusen, dimljusholkar som luftintag och bakljus sirligt svängda skulpturer Elegant). Tack och lov har denna skapelse inte ett gap som en bärplockare!
Tycker den är ful precis som alla bilar under 2000 talet oavsett märke annat vär det på 70 och 80 talet det var riktig fin design då pratar jag om europeiska bilar inte usa eller japan. speciellt de italienska och franska bilarna förstås.
Nja mendefera i början på 2000 var väl bilarna ganska ok men nu idag börjar de se ganska egendomliga ut. Det är som om bilfabrikanterna försöker få bilarna att se ut som någon sorts raketer eller flygande tefat trots att dom nog aldrig kommer att lämna marken om man inte håller fullgas upp över ett backkrön. Tilltalar väl endast den väldigt unga bilköparskaran. Såsom varande äldre bilförare skulle det endast kännas pinsamt att komma körande i en sån här.
Mitten-slutet av 90-talet fram till mitten av 00-talet var enligt mig den snyggaste eran. Med 80-talet som därefter följande. Min egen favorit i mellanklassen, Mazda6 var som snyggast i första utgåvan. Kom 02. Vi hade även snyggingar som Peugeot 406, 206, i princip hela BMWs utbud, Mercedes C, E och S-klass var riktigt snygga (de med en hopsatt frontstrålkastare, inte de med separata), Volvo V70/S70 (T-blå är den snyggaste bil de gjort och lär aldrig överträffa den), Saab 9-5 orginal och första facelift, faktiskt även 9-3 (900). Vad hade vi mer? Alfa 156 GTA! Seat Leon första generationens Cupra.
Bilar var mer smäckra då. Som jag sagt innan - gyllene exempel. Subaru Legacy -09 jämfört med nya. Där har vi typexempel på vad som representerar nu och då. Och den gamla är så in i bomben mycket snyggare. Nya bilar för för mycket nakna kala enorma plåtytor. Som antingen är helt nakna eller fulla med långsökta in och utbuktningar. Och nästan alla ser ut som om de håller på att spricka, så stinna och uppsvällda som de är.
YTTERST få märken som gör nya bilar som är snyggare än den de ersätter enligt mig. Iallafall överlag. Sen finns det ju enstaka modeller. Mazda tex gör snyggare MX-5'or för varje generation som går, medans faceliftade 6an inte är allt för vacker och 5'an med de konstiga sanddyns-linjerna i sidan ser bara konstig ut. Volvo V70 III är snyggare än V70 II, men knappast snyggare än gamla 850-V70'n. S60 och XC60 mfl går helbort.
Undantaget är nykomlingarna, typ Kia, som förbättrar i princip allt med varje generation, men det är väl mest för att de såg ut som de gjorde innan.
Bilen på bilder verkar försöka vara en XC60. Och lyckas rätt bra. Ser mer ut som en sådan än en Peugeot iallafall.
Men jag såg en 508 i trafik häromveckan och den delar faktiskt rätt många drag med gamla fina 406. Av 407 finns inte många spår.
Just den här typen av bil är dock designmässigt helt förryckt.
Noterar att bredden är nästan 15 cm bredare än vanliga bilar här i Sverige, de flesta är runt 1,82-1,85 m i bredd. (typ V70 är väl 1,85 m eller nåt). När höjden sticker iväg så kompenserar biltillverkarna de med ökad bredd. Vart skall denna SUV/CUV trend sluta? Börjar vi få fordon med helt annan skala på våra vägar? Hur kommer det att bli på p-platserna, tänker närmast på trängseln som kommer att öka!?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.