Peugeot har erbjudit både 207 och föregångaren 206 med tilläggsbeteckningen SW, vilket inneburit längre och högre kombikaross. Men när den franska tillverkaren nu lanserar en ny generation – 208 – är kombin slopad.
Det säger en anonym källa inom Peugeot som branschtidningen Automotive News Europe talat med. Modellen kommer heller inte att erbjudas som cabriolet (CC), enligt samma källa. I stället, skriver tidningen, väntas en lite mer högbyggd suvvariant som enligt obekräftade uppgifter får namnet 2008.
Peugeot 208 provkörs i Vi Bilägare 6/2012 som utkommer den 17 april och anländer hos prenumeranter från den 10 april. Läs också vår direktrapport från provkörningen. Bilen börjar säljas i Sverige i början av maj och priserna börjar från 144 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du Peugeots beslut?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klokt. Varför skulle man vilja ha en så liten kombi? 208 som halvkombi är perfekt.
Det har ju visats att små kombibilar säljer dåligt, även i Sverige, så beslutet är knappast förvånande.
Denna storlek av kombi har historiskt sålt dåligt i Sverige men med skenande driftkostnader på bilar så tror jag att dom har framtiden för sig ändå. För mig som snart är "pensionsmässig" så skulle en kombi i den storleken passa utmärkt. En normal variant av t ex 208 ger för mig alltför dåligt lastutrymme medan en kombi gör att man många gånger kan gå ner en bilstorlek - i alla fall när inte kupeutrymmet är styrande. Tycker t ex att Seat Ibiza kombi är en rätt trevlig "lill-kombi" även om den inte passar oss just nu.
Tycker också att det är synd om man väljer att slopa kombin.
Det är inte alltid nödvändigt med en rymlig kombi men dess övriga praktiska kaross är ändå att föredra för många.
Med tanke på att dem flesta tillverkare idag inte prioriterar utrymmen utan "look" så handlar det ju inte om att dem allra flesta behöver mycket plats.
Att väldigt många har gått ifrån V70 till V60 tycker jag är en tydlig indikation på detta.
Med nya V40 på plats så har vi ännu en bil med "kombikläder" som inte rymmer så mycket plats men som trots allt ÄR en kombi.
Väljer man istället en bil i klassen under t.e.x en Fabia kombi så har man "sparat" 100.000kr så nog behövs alla alternativ för att täcka allas behov.
I Europa växer segmentet av små minibussar - vi talar om Opel Meriva, Renault Grand Modus, Nissan Note och Citroën C3 Picasso. Segmentet växer med nya Ford B-Max och Fiat 500 L som nya spelare i denna allt populärare liga. Den europeiska publiken uppskattar den underhållning och flexibilitet som ges på en liten yta. Jag har själv en C3 Picasso har fraktat två IKEA Poäng fåtöljer samt ett bord i den utan några som helst problem. Det är höjden som gör det... Rymmer hur mycket som helst.
Så jag är inte intresserad av en låg och trång småkombi. Dessutom är det enklare insteg i en högbyggd minibuss av minsta storleken än i en småkombi.
Är lite splittrat inställd till korta/höga bilar - typ Picasso C3.
De fungerar bra för persontransport (bra insteg t ex) och transport av "höga" föremål. Personligen har jag dock behov av att rätt frekvent transportera större/längre föremål och då passar en konventionell kombi bättre - oavsett om vi talar om småbilsklassen eller t ex mellanklassen.
Sen finns det ju faktisk konventionella kombibilar som har rimligt bekvämt insteg - t ex gillade jag min "gamla" Focus -07 i det avseendet. Min nya Golf är tyvärr lite mera "Volvo-lik" - alltså att man snarare "ramlar ner" i sätet. Men det är ännu hanterbart men ju äldre man blir, desto mera uppskattar man ett enkelt insteg (och "ursteg").
Bra beslut!2-seriens kombivarianter har varit fula som stryk. Vill man lyfta 2-serien, som man verkligen gör med 208 så ska man inte ha en fulvariant. Det hade man inte med 205:an som man försökt återskapa i modern variant med 208. Jag kör själv Peugeot, så mitt uttalande är inte något anti-Peugeotuttalande. 2-seriens kombiar har varit och är fula.
New City signing Kevin Murray joined bOss SuNgLASSes manager Tommy Dunne, chaNEl sUnGlasSES Craig Burns, Mark McNulty, Graham Cummins and Ian Turner at Turner’s Cross this morning to check cHEAP suNGLAsse out some of the new Umbro Cork City FC merchandise that will be officially launched tomorrow.The new kit deal will encompass three seasons 2012, 2013 ,2014. Under the agreement all of Cork City’s teams will wear the famous Umbro double CARtieR SungLAsses diamond logo on their kits.The 2012 Cork City FC home and away kits sUNglaSSES POlIce will be launched in early 2012. A wide range of merchandise, including tracksuits, rain jackets, polo jerseys and shorts will be available from Friday.This is the new Cork City home kit 2012 and Cork City FC Away Jersey 2012, manufactured for League of Ireland club Cork City. The new Cork City 2012 jerseys have been manufactured by Umbro.Cork City’s new 2012 away soccer jersey is primarily red in colour, while the home shirt for the 2012 season is green in colour.Eleven time Swedish champions AIK Stockholm have unveiled their adidas 2012/13 home soccer jersey. The new kit celebrates the 75th Anniversary of the club’s legendary stadium – the Rasunda.On April 18, 1937, AIK played the opening match at Rasunda, a 4-0 win over Malmo FF. 75 years later this historic venue marks it last season – a fact highlighted in this year’s soccer jersey from adidas. The new kit features the words of AIK’s famed song on its inner upper back area: “Far have I traveled and much have I seen, but on my team, I never get enough. Storms have raged, but the wind has turned, and it takes me back to Rasunda’s grass!”“AIK has the strongest and most vibrant fan culture, so that the lines from a song that is heard dIoR sUNGlASSes from Rasundas stands now entering our jersey feels completely natural. The last year at the Rasundas is obviously special and the club will make it a season to remember”, says Andreas Alm, head coach of AIK.The new match jersey is in classic AIK-black with details in yellow. The soccer jersey will be used during the final year at Rasunda and first season at the Arena, the new home stadium for AIK from 2013.The new match jersey is in classic AIK-black with details in yellow. The jersey will be used during the final year at Rasunda and first season at the Arena, the new home stadium for AIK from 2013.Last summer the fans were asked to give their views on three proposed designs for a new 3rd kit to celebrate the Club’s 135th anniversary this year.The most popular choice was the scarlet and blue hooped strip based on the first design COACh SUNGlAsseS of strip to be worn by St Mirren Football Club when they started their football story way back in 1877.This men’s official replica long sleeve ST. Mirren third soccer jersey celebrates the 135th anniversary of the club for the 2012/13 Scottish Premier League season, from Diadora the jersey features and open collar with gold detail, all oaKlEY SUnGLASsES 2011 over blue and red striped detail plus Diadora branding in white placed on the sleeves, chest and across the mid. To complete this jersey a high build team crest sits proudly on the chest. Available to pre-order now, this jersey is expected to launch the 4th of April 2012.
Tror mer på en högbyggd Peugeot 2008. Tror det säljer bättre och känns modernare för folk i allmänhet. Alla dessa små höga bilar typ Citroen C3 eller Kia Venga lockar allt fler köpare. De är förvånansvärt mogna och rymliga.
McGregor - jag har haft en Mégane kombi. Min C3 Picasso rymmer betydligt mer om vi jämför lastutrymmet med sätena nedfällda. Med sätena nedfällda så är C3 Picasso som en liten skåpbil. Som sagt, jag har kört två IKEA Poäng fåtöljer och ett mindre bord i min C3 Picasso *samtidigt*, och dessutom med utrymme över. Och det hade inte gått i Mégane kombin (och min Mégane kombi av 2004 års modell hade ändå rymligare lastutrymme än flera större kombis..).
Dessutom har C3 Picasson skjutbart baksäte så man kan justera efter behovet av plats i baksätet och stort lastutrymme med sätena uppfällda. Att man sitter högt, har bra utsikt, och kör väldigt snålt - är inte heller någon nackdel. Bilar byggda på höjden är framtiden!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.