I mer än 80 år har Peugeot använt sig av samma namnsystem. Det hela började 1929 med modellen 201 och sedan dess har beteckningarna följt samma mönster.
Den första siffran har angivit storleksklass, den andra har varit en nolla och den tredje har markerat bilens generation. Sedan 2005 har även de högbyggda modellerna, 3008 och 5008, fått en extra nolla i sifferkombinationen.
Från och med nu justeras systemet. Den första siffran ska även i fortsättningen ange storlek och i mitten ska det finnas en eller två nollor. Sista siffran kommer däremot alltid att vara en etta eller en åtta.
En etta på slutet betyder att modellen ingår i Peugeots satsning på nya marknader, till exempel nya budgetbilen 301 som lanseras senare i år.
Om sista siffran i stället är en åtta handlar det om Peugeots vanliga modeller. När de här bilarna ska ersättas av en ny modell kommer den sista siffran inte att räknas upp, utan stanna på åtta. Tidigare har föregående generationer av till exempel 208 lystrat till 207 och 206. Nu fastställs beteckningen till 208.
Modeller vars sifferkombination i dag slutar med en sjua kommer att döpas om och få en åtta på slutet vid nästa generationsskifte.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeots nya nomenklatur?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var väl onödigt att ändra på ett system som funkat i 80 år. Nu måste man säga "nya 208" och "gamla 208" när det är generationsskifte, vilket sker allt tätare nuförtiden. Opraktiskt. Nuvarande system är glasklart. Problemet med 301 hade kunnat lösas på ett annat sätt inom nuvarande system.
Hade varit enklare om de helt enkelt hade börjat om från början med siffrorna som de har gjort förr, dvs efter x09 startart på x01 och sen räknat upp igen. Som det alltså brukade vara. Vill man indikera en lågprisbil som man vill skilja ut från övriga modeller så kan man göra det på annat sätt, som att kalla den för Talbot exempelvis. ^^ :) (PSA gruppen äger rätten till varumärket Talbot)..
Skönt...då kommer min bil inte att kännas riktigt så gammal nu när beteckningen inte ändras ;)
Tycker dock att det är en fördel då nya modeller får nya namn på många sätt,..blir bra rörigt annars.
V70,V70N och V70ll,varpå den första är 15 år gammal och den nyaste 4 år ...
Men det finns ju dem fabrikat som är värre och har namn ifrån -60 talet ...
Vw är duktiga på "traditioner" ( eller också har de bara taskig fantasi ;)
Hur er man skillnaden på ny och gammal i statistikerna (om man nu bryr sej om sådana)? Tex. Citroen C5 har ju samma "problem" samt andra bilar?
Med fasta namn får man mer att bygga på imagemässigt. Se bara på De Tre tyska. Även Lexus kör på samma tema. Eller VW för den delen.
Enda problemet är väl om bilar fortsätter att växa som de gör. Då kommer en 108 var stor som en 208 om 1-2 generationer. Och vad ska man då fylla på med underifrån? BMW har en siffra ledig - 2-serien. De kan dock enligt sitt eget namnsystem inte bygga en bil mindre än 1-serien.
"Roger": Peugeot kan nog trycka in en nolla mer någonstans?
( t.e.x som i fallet 1007 som marknaden inte riktigt var redo för )
En Golf Vl är ju t.e.x bra mycket större än Golf l o.s.v och det gav ju plats för en bil mindre än Polo idag så namnen är nog inte tillverkarnas största problem.
Om man kör siffersystem kan det nog köra ihop sig. Har man namn som VW har kan man ju kalla dom för vad som helst :p
Peugeot's "tusenbilar" finns väl redan. Var det inte nåt åt hållet att göra lite lyxigare bilar typ Citroen DS-serien?
Ja man har lagt till en extra nolla på några bilar men det har nästan känts som en nödlösning till bilar som inte riktigt fått plats eller liknat det övriga utbudet.
Svårt liksom att finna någon gemensam nämnare mellan 1007,3008,4007 och 5008.
Man har ju sin RCZ så nog kan nog även Peugeot krysta ur sig några bilar med bokstavsnamn som dessutom andas premium liksom DS, sedan har man ju sina transportbilar som alla har bokstavsnamn.
Kan nog tycka att när det kommer fler modeller så är det nog mer rätt att inte fortsätta med nuffrorna .... :)
Synd att de ändrar, men kan förstå att det blir svårt med många modeller. Men vad ska man säga framöver ?
Nya 208, gamla 208 eller fas I, fas II, fas III. Tycker inte det blir lättare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.