Nästa artikel
Premiär för Peugeot E-3008: Här är alla nyheter
Nyheter

Premiär för Peugeot E-3008: Här är alla nyheter

Publicerad 12 september 2023 (uppdaterad 12 september 2023)
Kompaktsuven Peugeot 3008 kommer i ny generation med betydligt mer coupévibbar över taklinjen. Först ut är elversionen.

Tredje generationen av Peugeot 3008 visades upp under tisdagen. Den kommer både som mildhybrid och laddhybrid senare, men först ut är den eldrivna varianten som heter E-3008.

Till skillnad från föregångaren finns flera olika eldrivna versioner att välja på för köparna.

  • Först ut är en framhjulsdriven version med effekt på 214 hk och batteripaket på 73 kWh. Här hamnar räckvidden på 52,5 mil enligt WLTP-körcykeln.
  • Samma version finns även med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Den har totalt 326 hk och kommer lika långt enligt körcykeln.
  • Det finns också en toppmodell med ännu större batteripaket, 98 kWh, och räckvidd på 70 mil. Den har framhjulsdrift och 231 hk.

När det gäller laddning klarar bilen 11 kW som standard och 22 kW som tillval. Vid snabbladdaren är det högst 160 kW som gäller.

Modellen har vuxit med drygt tio centimeter på längden. Bagageutrymmet sväljer 520 liter.

Peugeot fortsätter med den lågt placerade och minimala ratten. Men ovanför den är den liggande och böjda skärmen ny.

Utseendemässigt är fronten är ny och taklinjen baktill ger betydligt mer coupévibbar än tidigare. Vad det innebär för lastutrymmet får vi återkomma till i ett kommande test. 

Då är nyheterna större på insidan, även rent bokstavligt. Där finns nämligen en stor, liggande skärm på 21 tum som innefattar både instrument och infotainmentsystem. Det finns också en extra skärm nedanför den stora pekskärmen där föraren själv kan välja vilka snabbval som ska finnas.

Bland tekniknyheterna finns V2L, Vehicle-to-load, som innebär att Peugeot 3008 kan dela med sig av strömmen till andra prylar. Den kan också skicka tillbaka ström till elnätet. 

Leveranserna startar mot slutet av året. Priserna är inte klara.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.