Efter kombin och sedanen presenteras nu Peugeot 508 med terrängmundering. Bilen får höjd markfrigång och förses med skyddande skärmbreddare.
Tilläggsbeteckningen RXH innebär också tre nya vertikala rader med lysdioder på vardera sida av kylargrillen, som enligt Peugeot ska påminna om lejonklor. Kanske en detalj vi får se mer av på framtida modeller?
Utanpå noterar vi dessutom 18-tumshjul och tonade sidorutor, båda standardutrustning. Nyckellöst lås- och startsystem, vindrutedisplay, panoramaglastak, GPS-navigator och halvläderklädsel är också standard.
Dieselhybrid blir miljöbil
I motorrummet återfinns en dieselmaskin på 2,0 liter och 163 hästkrafter som tillsammans med en elmotor på 37 hästar ger ett kombinerat vridmoment som uppgår till 450 newtonmeter. Tekniken får premiär senare i år i Peugeot 3008 Hybrid4, men når därefter även 508 RXH.
Bilen kan färdas under kortare sträckor enbart på el, men under blandad körning stannar förbrukningen på 0,42 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 109 gram/km, med marginal under dagens miljöbilsgräns. Kraften skickas till samtliga fyra hjul via en sexstegad automatlåda.
Huruvida 508 RXH kommer med ytterligare kraftkällor är ännu obekräftat. Modellen premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i början av 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 RXH?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ball bil men hur många kommer våga köpa en fransk skogsmulle? tryffeljägarna? :)
Riktigt intressant måste jag säga.... Kör dock numera en vanlig 508:a men om några år kanske :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.