Infraröd kamera gör att bilen kan bromsa för de på kollisionskurs även i mörker.
Nya versionen av Peugeot 508 som sedan är mer coupélik än förr. Den är 1,4 meter hög och med sina 4,75 meter är den 7 centimeter kortare än föregående modell. Plattformen bilen är byggd på heter EMP2 och med hjälp av den har vikten på bilen kunnat minskats med 70 kilo.
Vertikala LED-ljussignaturer i fronten är hämtade från konceptet Instinct som Peugeot visade upp förra året. För att det inte ska råda något tvivel om vilken bilmodell det är har Peugeot satt dit siffrorna 508 på motorhuven. Baklyktornas ljussignatur ska enligt biltillverkaren se ut som klor.
I förarmiljön finns bekanta digitala I-Cockpit med head up-display. Infotainmentsystemet stöder Apple CarPlay och Android Auto, samt telefonspegling via MirrorLink.
Förarhjälpmedlen inkluderar bland annat autobroms. Nytt i 508 är att Peugeot har installerat en infraröd kamera som kan upptäcka och bnromsa för djur eller människor framför bilen även när det är mörkt. Exempel på annan förarassistans är bland annat avstånds- och kollisionsvarnare, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, automatiskt helljus, döda vinkelnvarnare, samt adaptiv farthållare med stop-funktion till de bilar som har automatlåda.
Vertikala LED-ljussignaturer i fronten är hämtade från konceptet Instinct som Peugeot visade upp förra året. För att det inte ska råda något tvivel om vilken bilmodell det är har Peugeot satt dit siffrorna 508 på motorhuven. Baklyktornas ljussignatur ska enligt biltillverkaren se ut som klor.
I förarmiljön finns bekanta digitala I-Cockpit med head up-display. Infotainmentsystemet stöder Apple CarPlay och Android Auto, samt telefonspegling via MirrorLink.
Förarhjälpmedlen inkluderar bland annat autobroms. Nytt i 508 är att Peugeot har installerat en infraröd kamera som kan upptäcka och bnromsa för djur eller människor framför bilen även när det är mörkt. Exempel på annan förarassistans är bland annat avstånds- och kollisionsvarnare, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, automatiskt helljus, döda vinkelnvarnare, samt adaptiv farthållare med stop-funktion till de bilar som har automatlåda.
Nya Peugeot 508 byggs i Frankrike och lanseras i Sverige till hösten. Det finns bensin- eller dieselmotorer att välja på. Bensinarna har antingen 180 eller 225 hästkrafter och kopplas till åttastegade automatlådor. Dieselmotorerna är utrustade med SCR-teknik för att reducera kväveoxiderna i avgaserna. Effekten på dieselmotorerna ligger på mellan 130 till 180 hästkrafter och de fås med sexstegad manuell låda eller automatlåda i åtta steg.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.