Längre och bredare, men också något lägre. Nya Peugeot 308 gör Sverigedebut i början av nästa år och ersätter då 307-modellen.
308:an kommer med sex olika motoralternativ, varav 1,6-litersdieseln på 90 hk är extra intressant. Koldioxidutsläppet ligger på låga 120 g/km och det innebär att privatkunder får den statliga premien på 10 000 kronor.
Den nya Peugeoten mäter
Redan 307-modellen hörde till Golfklassens rymligaste bilar. Den är nya bilen är, enligt Peugeot, ännu luftigare i kupén och bagagevolymen på
Baksätet är på bio-manér högre monterat än framstolarna, något som både ger bra benutrymme och fin utsikt.
Från starten säljs nya Peugeot 308 som tre- eller femdörrars halvkombi. Interiören är helt nydesignad och materialkvaliteten i kupén har höjts flera pinnhål, åtminstone om man får tro Peugeots pressmaterial.
Nivån på säkerhetsutrustningen håller god standard. På listan finns bland annat antisladdsystem, upp till nio krockkuddar, nyutvecklade nackskydd, strålkastare som följer rattutslaget och ett varningssystem för avåkning.
Komfortutrustningen är hyfsat generös redan i standardutförande. Som tillval finns finesser som navigationssystem, multimedia, zonindelad klimatautomatik och en skräddarsydd ljudanläggning med tio högtalare.
Förutom miljömotorn på 90 hk finns ytterligare två dieslar att välja på till nya 308: 1,6 l/110 hk och 2,0 l/136 hk. Bensinalternativen består av tre direktinsprutade motorer som utvecklats i samarbete med BMW: 1,4 l/95 hk, 1,6 l/120 hk och
Senare under 2008 kommer även etanolversionen BioFlex. Då lanseras den nya Peugeot-modellen dessutom i fler karossutföranden, bland annat kombin SW och plåtcabben CC.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.