Nästa artikel
Peugeot 208 som elbil
Nyheter

Peugeot 208 som elbil

Publicerad 26 februari 2019 (uppdaterad 26 februari 2019)
Nya generationen av småbilen blir kontaktbar i höst.
Senaste upplagan av B-segmentsbilen 208 är byggd på PSA-gruppens CMP-plattform. Denna grund är enligt Peugeot förberedd för olika drivlinor och 208 kommer när den lanseras i höst att finnas som bensin- diesel- eller elvariant.
 
Elbilen heter e-208 och drivs av en motor på 136 hästkrafter och 260 Newtonmeter i maximalt vridmoment. Den hämtar energi ur ett batteri på 50 kilowattimmar som ger en räckvidd på 34 mil enligt körcykeln WLTP. Batteriet är placerat under golvet och därför får det plats lika mycket i bagageutrymmet som i varianterna med förbränningsmotor. Att ladda fullt tar 16 timmar via vanligt vägguttag, eller 8, respektive 5 via laddbox på 7,4 kW eller 11 kW. Via snabbladdare tar det en halvtimme att fylla upp till 80 procent. 

Det finns också tre bensinvarianter och ett dieselalternativ att välja på. Bensinmotorerna är trecylindriga på 1,2 liter och ger 75, 100 eller 130 hästkrafter. Dieselmotorn är fyrcylindrig på 1,5 liter och producerar 100 hästkrafter.

Säkerhetsutrustningen består bland annat av adaptiv farthållare, autobroms som upptäcker bilar, fotgängare och cyklister, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, skyltavläsning och automatisk på- och avkoppling av helljus. Tre nya färgalternativ har tillkommit: Faro Yellow, Vertigo Blue och Elexir Red. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.