Nästa artikel
Peugeot 208 GTI – rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot 208 GTI – rapport från provkörningen

Publicerad 18 april 2013 (uppdaterad 19 april 2013)
Peugeot 208 GTI förlänger Peugeots tradition av att producera vassa GTI-modeller. Vi rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares testförare Marianne Sterner befinner sig på Monte Carlos gamla rallystråk, där hon provkör Peugeot 208 GTI.

– Det är helt rätt att vi kör bilen här. Peugeot 205 GTI är smått legendarisk i rally och även 206 och 207 har kommit i vassa versioner, säger Marianne Sterner.

Första intrycket?
– Peugeot har en tradition av vassa och roliga småbilar. 208 GTI är inget undantag utan bär GTI-märket med heder. GTI-känslan får man redan när man närmar sig bilen på parkeringen. Hade modellen varit en fyradörrars så hade jag velat ha en!

Några plus eller minus?
– Bilen är inte rallybil-hård, utan fjädringen är bekväm. Det gör att den går utmärkt på skumpiga landsvägar utan att man rister sönder.

När kommer den till Sverige och vad kostar den?
– Den kommer hit sista helgen i maj och kostar 229 900 kronor.

Läs hela provkörningen av Peugeot 208 GTI i Vi Bilägare nummer 7/2012. Tidningen utkommer i butik den 14 maj, men till prenumeranter kommer den redan under vecka 19. Klicka här för mer information om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 GTI?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-18 13:17
hultarn

Den ser fräck ut, men om arvet från klassikern 205 GTI märks vet man inte förrän man kört den.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-18 15:36
Peugo

Man vet *före* man kört den för det har Peugeot själv redan kommenterat att det inte, enligt dem, går att skapa (och sälja) en bil som beter sej som 205:an gjorde (tex. allt för otryggt beteende). Den här är mera av en äkta GT än en allt för hård bil lämplig endast till att användas på racingbanor. Hoppas själv bara på att den inte är allt för mjuk.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-19 08:42
hultarn

Shogun: ja, de har blivit bättre på senare år. 407 och första 308 är inte snygga, 508 och 208 är riktigt snygga.

Fast det där pyttelilla PEUGEOT-märket de pillar dit i grillen ser en smula ditstoppat ut...

#4 • Uppdaterat: 2013-04-19 10:41
Mistro

Tror tyvärr att bilen förefaller väl dyr och kanske måste man avstå ifrån lite mer komfort om man vill kalla sig för en GTI?
Blev själv väldigt överraskad över Fiesta ST då jag läste om denne och blev mer än lite sugen på att provköra p.g.a priset.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130328/forsta-motet-peugeot-208-gti-vs-ford-fiesta-st

#5 • Uppdaterat: 2013-04-19 20:31
hultarn

Shogun: Ja, där är vi överens! 605 (hade en sån 3.0) var/är en väldigt snygg bil, och även lillebror 405 (har en sån) var/är snygg.
Även 406 (hade en sån 3.0) , 206 och 307 var snygga bilar.

Men, sen gick det fel under några år när valgapet i fronten kom på 307 fas 2 och de andra därikring. Det var det jag menade som inte var snyggt.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-19 20:51
Peugo

Jobbkompisarna är av annan åsikt men jag gillar ännu också vår 308 SW GT med 18" fälgar skarpt! Speciellt "grinet" och just baken som jobbkompisarna inte gillar. OT: Den bilen borde ha sålts mera som en MPV, som den faktiskt är (högre en normala och bra möjligheter till omställningar). I allt för många test lämnades den utanför när Toyota Verso o dyl. testades mot varandra. Den nya 308:an kommer att bli en "normal" bil igen, en sak som jag inte gillar så värst mycket men förstår nog för den blir väldigt mycket lättare att sälja då.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-20 23:43
Roger Skagerström

Snygg är den - i fyrdörrars. Llite för köttbullig i 2-dörrars tycker jag. Synd att det är få riktiga sportjärn i den här klassen som går att få med fyra dörrar. Även klassen över med Megané, Focus etc är väldigt tvådörrars. Går att skylla på en hel del, men det finns inget praktiskt hinder för 4/5-dörrars. So what om bilen är 2% mindre snärtig eller nåt sånt dravel.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-23 20:43
MichaelTow

Riktig snygg, full träff och att bedöma från övriga tester jag har läst 4 till 5 stars.
Se även : http://www.autoexpress.co.uk/peugeot/208/63532/peugeot-208-t16-revealed

#9 • Uppdaterat: 2013-05-31 15:50
Peugo

Provkörde 208 GTi för ett par timmar sedan! Om den är den mjukaste av dessa sportigare småbilar så är den den enda man kan tänka att välja om man tänker köra den dagligen. Kanske ett snäpp mjukare skulle ha varit lämpligt för mej? Styrningen var kanske det bästa jag någonsin prövar på (och jag har kört äldre Ford Focusar med skitbra styrning också!)! Chassit är helt neutralt och kurvkörning är kul som bara f*n! Ge mer än 4000 varv och bilen går som en raket! Väldigt "stor" på motorvägarna, går rakt och är mjuk i hög fart.

Det där med "mjuk" och "hård" brukar vara lite svårt att förklara. Den är inte hård som i stenhård utan mera som progressivt-hård, lite elastisk i sakta fart om vägen är ojämn men ändå inte på det sämsta sättet. Sjunger du i bilen på dåligare vägytor så får du säkert vibrato på köpet men bilens däck håller sej som limmade på vägytan så det är bara att gasa och styra så mycket du vågar! :D

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.