Den här bilden twittrades ut nyligen av Peugeot. En specialversion av 208 GTI är alltså att vänta inom kort.
Det var exakt 30 år sedan Peugeot lanserade busbilen 205 GTi. Detta firar den franska tillverkaren med en specialversion av nuvarande 208 GTi.
Årtalet 1984 har kanske en dystopisk klang för många, i alla fall om man associerar det med George Orwells framtidsskildrande roman med samma namn. Hos gasglada Peugeot-sympatisörer väcker det troligtvis andra känslor. Det var nämligen året då Peugot 205 GTi lanserades. Den lilla Peugeot 205 fick en vassare motor mellan fjäderbenen och så vips var en GTi-ikon född. Som mest levererades dryga 120 hästkrafter från en 1,9 liters fyrcylindrig bensinmotor, det räckte gott för att få den 875 kilo lätta bilen att röra på sig.
För att uppmärksamma 30-årsjubileet av bilen tillverkar Peugeot en begränsad upplaga av nuvarande 208 GTi i så kallat Peugeot 208 GTi 30th Anniversary-utförande. Vad det innebär, förutom vad vi kan se av bilden ovan, är ännu inte helt säkert.
Den brittiska flaggan i fronten kan tyckas förvirrande, men den skulle kunna ha att göra med att bilen premiärvisas under brittiska Good Wood Festival of Speed på torsdag. Även fast vi inte ska hoppas på för mycket så har det ryktats om att Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition kommer få en mindre effektökning från originalets 200 hästkrafter och 275 newtonmeter.
Diskutera: Vilken är din favorit bland GTI-bilarna?
För att uppmärksamma 30-årsjubileet av bilen tillverkar Peugeot en begränsad upplaga av nuvarande 208 GTi i så kallat Peugeot 208 GTi 30th Anniversary-utförande. Vad det innebär, förutom vad vi kan se av bilden ovan, är ännu inte helt säkert.
Den brittiska flaggan i fronten kan tyckas förvirrande, men den skulle kunna ha att göra med att bilen premiärvisas under brittiska Good Wood Festival of Speed på torsdag. Även fast vi inte ska hoppas på för mycket så har det ryktats om att Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition kommer få en mindre effektökning från originalets 200 hästkrafter och 275 newtonmeter.
Diskutera: Vilken är din favorit bland GTI-bilarna?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst är den här säkert rolig men om den är lika engagerande att köra som 205 GTI är nog högst tveksamt.
Fiesta ST brukar ju annars vara alla testares favorit i klassen och då en äkta GTI viktigaste egenskap ska vara just körglädje med en rejäl portion "bus"- känsla så skulle den nog bli mitt val.
Å andra sidan så finns ju Abarth numera i Sverige...
Dåtidens lätta småbilar hade förstås en speciell respons, som är svår att efterlikna med dagens betydligt tyngre (och mycket säkrare) småbilar.
205GTI var ju verkligen en kul busbil, som lockade fram det värsta ur föraren. Ännu roligare blir den med MI16-motorn... ;-)
Fiesta ST är väldigt poppis utomlands, men ser få av dem i gatorna i Sverige.
Tror att peggans former tilltalar Svensken mer än Fiestans.
Personligen hade jag tagit en fiesta vilken dag i veckan som helst OM Ford skärpt till sig lite när det gäller inredningsdesign.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.