Men ett stort hinder är att den nya typen av battericeller är svåra att tillverka.
Företaget Panasonic, som bland annat förser Teslas elbilar med batterier, tror sig vara nära ett genombrott i batteriuppbyggnad som kan resultera i att elbilar blir betydligt billigare.
De håller just nu på att förbereda prototyptester en ny typ av battericeller för massproduktion. De presenterades för första gången på Teslas batteridag hösten 2020 och trots att Teslas mål är att producera cellerna själva har de också bett sin äldsta batterileverantör Panasonic att tillverka dem.
De cylinderformade 4680-cellerna har fått sitt namn efter måtten, 4,6 centimeter i diameter och 8 centimeter i längd. Nyhetsbyrån Bloomberg kallar dem för "ölburks-batterier" på grund av sin yttre likhet med aluminiumburkar som används till olika drycker.
De håller just nu på att förbereda prototyptester en ny typ av battericeller för massproduktion. De presenterades för första gången på Teslas batteridag hösten 2020 och trots att Teslas mål är att producera cellerna själva har de också bett sin äldsta batterileverantör Panasonic att tillverka dem.
De cylinderformade 4680-cellerna har fått sitt namn efter måtten, 4,6 centimeter i diameter och 8 centimeter i längd. Nyhetsbyrån Bloomberg kallar dem för "ölburks-batterier" på grund av sin yttre likhet med aluminiumburkar som används till olika drycker.
"Att producera dessa större celler kräver en höjning av hantverkskunnandet i två nivåer, annars kommer det bli säkerhetsproblem."
Tesla uppskattar att den nya batteriuppbyggnaden kan pressa ner priset på elbilar till 25.000 dollar, motsvarande drygt 215.000 svenska kronor.
Nackdelen är att battericellerna är svåra att tillverka eftersom de har en hittills obeprövad konstruktion. De har mer kapacitet än dagens battericeller och elbilar skulle kunna skala ner antalet celler i sina batterier från mellan 4.000 och 8.000 stycken ner till 500 med nya tekniken.
Men eftersom energidensiteten är högre riskerar batterierna att överhettas eftersom det är svårt att leda bort värme från kärnan. De är också extra känsliga för kontaminering av partiklar som kan ta sig in i cellen.
– Att producera dessa större celler kräver en höjning av hantverkskunnandet i två nivåer, annars kommer det bli säkerhetsproblem, säger Panasonics batterichef Yasuaki Takamoto i en intervju.
Nackdelen är att battericellerna är svåra att tillverka eftersom de har en hittills obeprövad konstruktion. De har mer kapacitet än dagens battericeller och elbilar skulle kunna skala ner antalet celler i sina batterier från mellan 4.000 och 8.000 stycken ner till 500 med nya tekniken.
Men eftersom energidensiteten är högre riskerar batterierna att överhettas eftersom det är svårt att leda bort värme från kärnan. De är också extra känsliga för kontaminering av partiklar som kan ta sig in i cellen.
– Att producera dessa större celler kräver en höjning av hantverkskunnandet i två nivåer, annars kommer det bli säkerhetsproblem, säger Panasonics batterichef Yasuaki Takamoto i en intervju.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.