En svensk-norsk undersökning visar att kommunernas arbete med parkeringsplatser används mer och mer som ett medel för att nå trafik- och miljömål.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och norska motsvarigheten Transportøkonomisk institutt har gemensamt studerat parkeringsnormerna i svenska och norska kommuner. Studien visar att parkeringsnormerna används mer och mer som ett medel för att nå trafik- och miljömål. Tidigare byggdes parkeringsplatser för att möta efterfrågan men nu har kommunerna blivit mer restriktiva, i synnerhet i stadskärnorna.
Nästa steg i studien är att skaffa mer kunskap om hur sambandet mellan hushållens bilinnehav, bilanvändning, ekonomi och tillgången till parkering ser ut.
Källa: VTI
Diskutera: Är parkeringsrestriktioner ett bra sätt att styra trafiken?
Nästa steg i studien är att skaffa mer kunskap om hur sambandet mellan hushållens bilinnehav, bilanvändning, ekonomi och tillgången till parkering ser ut.
Källa: VTI
Diskutera: Är parkeringsrestriktioner ett bra sätt att styra trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, sannolikt fungerar det - om det finns områden i närheten med p-platser. Annars ställs bilar ändå.
Jag gissar att ortens handlare dock gärna ser fler p-platser. De boende lär ju inte lika ofta få besök om det finns ont om p-platser.
De kommunala samfärdsmedlen måste vara väl utbyggda.
Alltför ofta används parkeringarna för att dra in pengar till kommunerna. De flesta andra argument är till för att dölja detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.