- Det är helt ny mark vi beträder för ingen dansk tunnel har tidigare haft fartkontroll. Men vi har under längre tid sett ett behov av att kontrollera farten i Ã-resundstunneln eftersom det är många som kör för fort, berättar Niels Bak, vicepolitiinspektør på station Amager.
Buskörning har varit ett problem i Ã-resundstunneln under en längre tid. Fartkontroller har inte varit möjliga att genomföra på grund av risken för bilister att krocka med polisens kontrollbil. Men med den nya automatiska fartkontrollen undviks problemet på ett praktiskt och enkelt sätt.
Så här förklaras systemet i ett pressmeddelande från Øresundsbron ( organisationen som ansvarar för både Ã-resundsbron och Ã-resundstunneln):
"Systemet för fartkontrollen bygger på samma princip som polisen använder på vissa sträckor på de danska motorvägarna där ett flygplan mäter bilisternas hastighet mellan två punkter. I Ã-resundstunneln görs samma mätningar med hjälp av några av de 200 kamerorna som redan nu övervakar sträckan och som polisen kan följa direkt från stationen i Amager."
Polisen kan från och med fredagen genomföra fartkontroller när det anses nödvändigt.
- I början kommer vi att visa oss fysiskt och stoppa dem som kör för fort. Men i framtiden kommer vi också att överväga att skicka fortkörningsböter direkt till bilisterna, för det är också möjligt med det nya systemet. Men vår förhoppning är framför allt att kontrollen ska verka förebyggande och förhoppningsvis minska antalet olyckor i Ã-resundstunneln, säger Niels Bak.
Ã-resundsbrons säkerhetschef Ulla V. Eilersen välkomnar systemet:
- Vi har arbetat hårt under de senaste fem åren för att få fartkontroll i tunneln. Så det är glädjande att vi nu har hittat ett system som fungerar och att polisen är villig att utföra detta extra arbete för våra kunders säkerhets skull, säger hon.
Buskörning har varit ett problem i Ã-resundstunneln under en längre tid. Fartkontroller har inte varit möjliga att genomföra på grund av risken för bilister att krocka med polisens kontrollbil. Men med den nya automatiska fartkontrollen undviks problemet på ett praktiskt och enkelt sätt.
Så här förklaras systemet i ett pressmeddelande från Øresundsbron ( organisationen som ansvarar för både Ã-resundsbron och Ã-resundstunneln):
"Systemet för fartkontrollen bygger på samma princip som polisen använder på vissa sträckor på de danska motorvägarna där ett flygplan mäter bilisternas hastighet mellan två punkter. I Ã-resundstunneln görs samma mätningar med hjälp av några av de 200 kamerorna som redan nu övervakar sträckan och som polisen kan följa direkt från stationen i Amager."
Polisen kan från och med fredagen genomföra fartkontroller när det anses nödvändigt.
- I början kommer vi att visa oss fysiskt och stoppa dem som kör för fort. Men i framtiden kommer vi också att överväga att skicka fortkörningsböter direkt till bilisterna, för det är också möjligt med det nya systemet. Men vår förhoppning är framför allt att kontrollen ska verka förebyggande och förhoppningsvis minska antalet olyckor i Ã-resundstunneln, säger Niels Bak.
Ã-resundsbrons säkerhetschef Ulla V. Eilersen välkomnar systemet:
- Vi har arbetat hårt under de senaste fem åren för att få fartkontroll i tunneln. Så det är glädjande att vi nu har hittat ett system som fungerar och att polisen är villig att utföra detta extra arbete för våra kunders säkerhets skull, säger hon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nedrans synd!
Fantastiskt.
Äntligen! Det är verkligen på tiden att myndigheterna inser de uppenbart stora ( större ) risker som föreligger i en tunnel. I södra Europa kan man ibland se rena skräckexemplen på dåliga ( usla ) bilförare som genom sin tanklöshet riskerar andras liv.
Rent generellt borde det vara automatiskt omkörningsförbud i tunnlar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.