Opel Insignia Country Tourer ska konkurrera med bilar anpassade för sämre vägar och underlag såsom Audi Allroad, Passat Alltrack, Peugeot 508 RXH och Volvo XC70.
Jämfört med Insignia i standardutförande har Country Tourer fått 2 cm högre markfrigång och en del svart skyddsplast nedtill. Baktill hittar vi två avgaspipor i stället för en och framtill har grillen fått ett något förändrat utseende.
Bilen är utrustad med den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften från Haldex, med den elektroniska differentialbromsen eLSD. Detta innebär att kraften automatiskt skickas mellan främre och bakre hjulpar och även mellan vart och ett av bakhjulen enskilt beroende på vad som passar bäst i en viss situation. Bilen kan också drivas framåt även om tre hjul saknar fäste.
Opel Insignia Country Tourer kommer att säljas med tre olika motorer. Två dieseldrivna och en bensinmotor. Bensinturbon 2,0 SIDI producerar 250 hk och 400 Nm. Dieseln 2,0 BiTurbo CDTI ger 195 hk och 400 Nm och en svagare dieselmotor, 2,0 CDTI ger 163 hk och 350 Nm.
Till den starkare dieselmotorn är det endast 6-växlad automatlåda som gäller medan de andra motorerna kan kopplas ihop med antingen en 6-stegad automat eller en 6-växlad manuell låda.
Priser och utrustningsdetaljer får vi reda på i samband med premiären på bilsalongen i Frankfurt den 10 september.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Country Tourer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Den svagare bensinmotorn" borde väl vara en diesel? CDTI betyder väl diesel och det finns väl ingen bensinmotor som ger 350 nm i vridmoment om effekten endast är på 163 hästar...
Dom har vänt på det lite bara. Lätt hänt. Sidi är bensinmotorn.
Bra att ni är uppmärksamma, det stämmer bra. Nu står det rätt i artikeln.
/ Alexander Öbom, Vi Bilägare
Tycker "så där" om stora och dyra men samtidigt trånga bilar,så därför går tyvärr även denna Insignia på väldiga låga styltor också bort.
"anpassade för sämre vägar och underlag"
Är den det då? Sväljer den ojämnheter bättre? Eller är det bara högre markfrigång?
Fördrar adaptiv luftfjädring på en bil av den här typen.
Synd att inte Opel uppskattas (läs:köps) av flera. Det är en väldigt bra och praktisk bil och man får väldigt mycket för pengarna, men tyvärr är Opelmärkets status fortfarande lågt här i Sverige, annars kan man säga att att Opel aldrig gjort bättre bilar än idag.
Jag brukar normalt försvara Opel, men just Insignia tycker jag är ointressant - även i detta utförande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.