Opel har bestämt sig för att haka på den allt populärare trenden med fyradörrars coupémodeller. Tanken är att utmana i första hand Volkswagen CC (tidigare Passat CC), men siktet är även inställt på Audi A5.
Den nya eleganta Opelmodellen baseras på nästa generation Insigna, som enligt planerna ska lanseras om två till tre år.
Tanken är att den nya Opeln ska komma med fyra olika karossvarianter. Först ut blir en fyradörrars sedan och därefter presenteras en halvkombi.
Tredje varianten blir en riktig kombi och som kronan på verket släpps fyradörrarscoupén cirka ett år efter de övriga versionerna. Den får en helt egen design och blir dessutom både lyxigare inredd och bättre standardutrustad än vanliga Insignia. I storlek hamnar bilen mitt emellan Audi A5 och Audi A7 Sportback.
Nya Insignia blir den andra generationen i modellserien som debuterade 2008, då som efterträdare till Opel Vectra. När generationsskiftet sker om några år betyder det att nuvarande Insignia haft en ovanligt lång livslängd, närmare tio år. Normalt är annars cirka sex år.
I samband med lanseringen av den nya Opel-modellen sjösätts också ett delvis nytt motorprogram, där flera av drivlinorna får bränslebesparande cylinderavstängning. Några el- eller hybridvarianter finns däremot ännu inte med i planeringen.
Diskutera: Vad tycker du om Opels kupéplaner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg bil förutom fram med jättesmå framlyktor och enorma luftintag. Det ser så oproportionerligt ut.
Men mindre luftintag skulle bilen se elegantare ut, men skissen är förmodligen bara en vild gissning så det blir nog bättre när man får se en tillverkad bil.
Man kan undra var denna uppgift kommer från?
I de rykten som går finns inget om en sådan modell.
Och det är svårt att förstå tanken då redan dagens Insignia är en ”nästan coupé”?
Detta är snarare den vanliga standardmodellen.
Som - inte - kommer att se ut så här i detaljer.
Däremot kommer en helt ny modell som lyxig 4-d coupé i SUV-version.
Gissningsvis har någon blandat ihop det hela.
Den allt mer populära klassen med 4-dörrars kupéer ?
Hur populär är egentligen denna klass ?
Jag tror inte det säljs särskilt många, men jag kan ha fel.
Tror inte det säljs så många att det kan vara lönsamt för just Opel att bry sig, de har problem så det räcker ändå och borde inte satsa på en sådan modell tycker jag.
Snygg bil. Man ska komma ihåg att det där är en idéskiss och inte den färdiga bilen. I verkligheten kommer den att bli mycket mer nedtonad. Hoppas att Opel verkligen lyckas arbeta bort den snusförnuftga gubbstämpeln nu, för de gör bra bilar numera.
När det gäller Passat så ser man ju en himla massa CC's ute i trafiken men aldrig nån sedan - så där är den så kallade coupen-som-egentligen-också-är-en-sedan väldigt poppis ;)
Kan nog bli en snygg bil helt klart. I vanlig Insigniaanda låter det som den kommer bli groteskt stor dock. Frågan är om så många vill ha en en större bil än tex A5. Lyx och komfort i all ära, men det blir löjligt klumpigt över en viss gräns.
Passat sedan verkar vara en trögsåld modell i Sverige men säljer nog bättre i Tyskland där kombin inte är lika populär som i Sverige.
Något som verkar vara på framåtmarsch är halvkombin som kombinerar kombins lastutrymme med sedanens snyggare design.
Volkswagen CC är en snygg bil, men var snyggare innan faceliften. Opel har lyft designen, ska bli spännande att se hur denna blir i verkligheten.
Men, lika elegant som en Rekord kupé från 1970 blir den inte... ;-)
Här i Australien är Passat sedan den vanligaste Passatmodellen. CC säljer mycket dåligt. Jag skulle tro att det är likadant i övriga asien och i USA.
Säkert svårt att förstå, men Rekord (C) 70 och Insignia är ritade efter exakt samma design principer och geometriska metoder, de delar också flera gemensamma linjer och drag.
(Ex. just C 67-71 har principer som hittas hos andra modeller som Cascada.)
Dock är detta mindre synligt på de enkla grundmodeller som utgjorde majoriteten av de Rekord som såldes i Sverige.
Att Opels lyxmodeller nästan alltid varit okända i Sverige och snikmodellerna sålts i massor är en orsak till Opels skamfilade anseende.
Opels lyxmodeller? Jag känner bara till en och det var Opel Senator som inte såldes så många av. Äldre Kapitän var kanske i viss mån lyxmodell.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.