Det här är Astra GTC, en vackrare och mer spännande version av Golfklassutmanaren Astra. När den nu tappar två dörrar men får aggressivare form ska den utmana Volkswagen Scirocco och Renault Mégane Coupé, bland annat.
Föga förvånande rör det sig om en nedtonad version av GTC Paris Concept som visades på bilsalongen i den namngivande staden hösten 2010. Karossen är helt ny och det enda som delas exteriört med vanliga Astra är backspeglarna och antennen.
GTC har framvagnen HiPerStrut från de motorstarkare Astra-versionerna. I övrigt är bilen 15 millimeter lägre än femdörrarsversionen. Nya bärarmar bak ökar axelavståndet med 10 millimeter (2 695 mm) och spårvidden har ökat med 40 millimeter fram samt 30 millimeter bak.
Motormässigt blir det bensinare på 1,4 liter med 140 eller 180 hästkrafter. Den som föredrar diesel får 2,0-litersmaskin med 165 hästar.
Publik premiär blir det på bilsalongen i Frankfurt, som öppnar 15 september. De första bilarna kommer till Sverige i början av 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra GTC?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att se att Opel hittat tillbaka. Efter några år med fruktansvärt tråkiga och gubbiga bilar har man nu riktigt snygga modeller i programmet.
Juppe: Detta är mer gubbil än någonsin.
En bil för gubbar som vill låtsas vara lite pojkiga. Och för ensamstående frisörskor i 37-årsåldern såklart!
Jag tycker att den är riktigt snygg och den kommer säkert att hitta kunder.
Men usch för gula bilar, de passar bara hos posten och de har ju slutat med Opel.
Gult, vitt och grått är Opels märkesfärger med anor sedan 1937, fast man sällan ser dem offentligt numera.
Jag håller med saabnisse om gult, en gul bil blir lite för mkt. Därmed inte sagt att det inte finns några snygga gula bilar. Men på Opeln passade denna gula inte. Den är ju för mkt redan innan skrikig färg.
Fortfarande en Opel, med vad allt det innebär i form av hemskheter.
Med tanke på Saabs kvalitetsbrister, vågar man köpa Opel? Opel var skräp för inte så länge sedan. Hur är Opel idag?
Jag kan inte hålla med om att Opel skullle vara skräpbilar. Jag har tillryggalagt många mil i Omega, Vectra -99 och även nya modellen -05. Ingen av blilarna har haft minsta problem, och några har stannat kvar inom familjen. Visserligen hade en av kombibilarna ett elfel som inte Opel/Saabverkstan lyckades finna!! Jag hittade felet och åtgärdade det själv. Det var kabelhärvan till bakluckan som deformerats på grund av att gummidamasken glidit ur infästningen. Verkstan såg att damasken var lös, men inte att elkablarna var skadade!
Många av Opels så kallade fel beror inte på Opel, utan på en minsta sagt urusel service.
Den kvalitetshöjning som bevisligen är på gång, härrör med all säkerhet på att generalagenten nu tar fullt ansvar för produkterna. Det finns viss risk att vissa Saab/Opelverkstäder fortsätter att misskreditera Opel. Men var så säker att Opel kommer att hålla efter dem som inte ställer upp. Handläggningen av garantiåtaganden får handlarna och dess serviceställen frihet att själva åtgärda. Man behöver inte invänta generalagenten om jag förstått saken rätt. Dessutom kommer de SaabOpel-serviceställen som inte ansluter sig Opels feldatabas i Tyskland att mista sin rätt till att utföra aktuoriserad service.
Många av servicekillarna har inte varit på någon central utbildning när Saab skötte generalagenturen för Opel i Sverige. När så den nya Opelagenturen startade under fjolåret, påbörjades utbildning för mekanikerna.
Just detta bör verka för att en mycket bra bil blir ännu bättre.
Kvaliteten ska man inte vara rädd för. Opel har de senaste åren kammat hem DEKRA-priser framför näsan på bl.a. Porsche, som länge var mest felfri.
Det jag blir mest nyfiken är det du Gunnar44 verkar skriva i de flesta av dina inlägg. Att Opels verkstäder inte skulle vara uppkopplade mot en 'feldatabas'? Kan säga att så inte är fallet och samtliga auktoriserade verkstäder har samma inloggningar till samma system.
Rätt har du dock i att det sannerligen går åt rätt håll sedan generalagenturen splittades från Saab, det är även något man som återförsäljare märker. Ett annat fokus helt enkelt.
Gult kanske inte passar på alla bilmodeller. Men på en sportig Opel är den klockren. För att förstå detta måste man kanske ,som Niklas säger, vara lite insatt/kunnig i Opels anor/själ. Denna väcker ju genast tankar på Opels framgångsrika Rallye modeller på -70talet.
nef / Geno nedan är inte värda att kommentera.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.