På bilmässan i Genève i mars kommer nya Opel Corsa OPC visas upp. Men Opel har redan nu släppt bilder och prestandasiffror.
Den sportigare versionen av Opel Corsa är precis som sina föregångare testad på Nürburgring, men någon varvstid är inte offentliggjord ännu. Däremot vet vi att Corsa OPC har utrustats med en 1,6 liters turbomotor som levererar 207 hästkrafter och 245 Newtonmeter vridmoment. Genom en ”overboost” kan man dessutom öka vridet till 280 Newtonmeter tillfälligt.
Detta ska skicka Corsan från noll till hundra på 6,9 sekunder och ge en toppfart på 230 kilometer i timmen. Bilen kommer att finnas på den svenska marknaden under våren och priset börjar på 248 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Corsa OPC?
Detta ska skicka Corsan från noll till hundra på 6,9 sekunder och ge en toppfart på 230 kilometer i timmen. Bilen kommer att finnas på den svenska marknaden under våren och priset börjar på 248 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Corsa OPC?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börjar på 248900? Dom måste fått helt hjärnsläpp på Opel när dom prissatte denna bil.
En Fiesta ST som brukar ses som den roligaste bilen i detta segmentet startar på 189000 och har samma prestanda. Finns även en Fiesta ST+ med lite mer utrusning för den som vill ha som börjar på 199000.
Vill inte Opel sälja bilar eller har dom drabbats av någon oförklarlig hybris?
Valet av bil i denna klass handlar kanske lika mycket om personlig smak som om pengar.
Fiesta är lite trevligare än Renault och Peugeot, men den känns och ser ut som en plastleksak för nioåringar.
Polo är den enda som kan komma i fråga som alternativ, men bara som 5-d, 3-d Polo är hemskt ful.
Bortser man från pengarna så är Corsan snyggast och mest smakfull.
Annars kan man ju undra om den svenska versionen kanske kommer med sportpaketet som säkert kostar minst 15-20 000, som standard?
Kostade inte Nürburgring Edition 240 000 2011?
Med sportpaketet är denna i princip samma bil, då ser priset mer begripligt ut.
Att Fiesta är billig märks tyvärr väldigt tydligt.
Köper man en "gti" så är nog ofta körglädje det som är focus, och där brukar Fiestan plocka hem matchen varje gång med eller utan plast.
Nu har jag inte suttit i denna uppfräschade variant av Corsa som kom ut för några månader sedan, men den tidigare OPC kärran skulle jag säga hade samma nivå av "plastighet" som Fiestan hade.
Även om denna Corsa ser ut att ha lyft sig rejält interiört och ser mer ombonad ut inuti så är den nästan 35000 dyrare än Polo och den ligger nästan på samma pris som Audi A1 sportigaste modell.
Säkert en bra bil, men seriöst...samma prisnivå som Audi??
Så ser det nog ut, personligen begriper jag inte det tänket?
Det funkar ju bara om man kör rally och bana och lek och stoj hela tiden, men hur kul är det att ha en sådan bil till vardags när man måste köra ordentligt och långsamt, då är ju lekfaktorn borta och bara det negativa är kvar.
Har man så mycket pengar att man kan köpa en bil för 190 000 enbart att ha som leksak, och har råd att strunta i hur den i övrigt är, då kan man nog hosta upp 250 också för då tycks ju pengar inte spela någon roll.
Skulle inte ha ”valt” förra Corsa, den såg nog bra ut, men kändes lite väl mycket småbils billig i inredningen.
Men det är ju denna det handlar om, och Fiesta ser leksaksplastig ut på utsidan också.
Dessutom har jag varit inne och satt ihop en Polo med utrustning som jag gissar att Corsan har som standard och då hamnade Polon på 249 800.
Med manuell låda - är inte den snabbare tiden 6.7 mätt med DSG som kostar rejält mycket extra?
Och frågan är ju vilken utrustning som sitter på den svenska Corsan?
Polons grundpris kommer sig av en mager utrustning…
För priset skulle man kunna vända på frågan och undra VARFÖR är de andra SÅÅ billiga???
Är jag väldigt nyfiken på, var har de sparat in så oerhört mycket pengar att de kan sälja så billigt?
Vad Opel lägger pengar på har man talat om, men VAD sparar de andra in på?
Ska man köpa en gti bil så tycker jag personligen att det ska vara manuell låda, och ska man jämföra så är det ju även manuell man ska välja till Polon.
Det skiljer säkert några hundradelar, men om det står 6.9 eller 6.7 är ungefär lika bra riktmärke som att pratar förbrukning i en bil, det är garanterat off specifikationen.
Varför andra är så billiga och Opel så dyra har jag ingen bättre förklaring på än att dom måste fått hjärnsläpp hos svenska generalagenten.
Kolla man i UK där Corsan säljer som smör för att den heter Vauxhall så var listpriset på den gamla OPC modlellen 10 000 dyrare än Ford Fiesta och en bit under Polo GTI.
Så den enda förklaringen jag har är just hjärnsläpp, baserat på de priser som finns utomlands.
En sak är skum dock, inga andra länder verkar ha prissatt just denna modell, men Sverige har gjort det. Detta får mig att fundera på hur verklig/sann denna prislapp faktiskt är och om inte den kommer justeras nedåt vid lansering.
Sen tycker jag spontant att då det är samma chassi och endast handlar om en rejäl uppfräschning av en befintlig beprövad modell så bör utvecklingskostnaderna som man ska ta hem så höga. Och det borde visa sig på priset.
248900 är opelfolket helt dumma i huvudet, de bilarna som kommer att säljas kan vi räkna på våra fingrar.
Ja, när man tittar på övriga modeller utomlands så ser det lite märkligt ut, övriga nya Corsa har fått sänkt pris mot den gamla och ligger under närmaste konkurrenten i allmänhet.
Och något pris någon annanstans går inte att hitta.
Vid närmare eftertanke ser det rätt konstigt ut.
Någon slags missförstånd?
Men i jämförelse med Polo måste det undras hur man skulle kunna hålla samma eller lägre pris samtidigt som man har betydligt dyrare utrustning?
Klarar man det är det en bedrift.
Svaret ges väl på Genevsalongen.
Nu tycker jag att vi slutar att sabla ner den här bilen och väntar på att N_iklas förklarar dess prissättning och dess fördelar.
Man får vad man betalar för stämmer oftast. Opel har ingen anledning att sälja bilar varken för dyrt eller för billigt. Om priset stämmer vilket vi får vänta och se så är det det man behöver ta ut för dom kvalitéer men byggt in i denna. Så enkelt är det.
Det finns säkert en hel del entusiaster som N-iklas som kan tänkas köpa denna bilen. Opel är säkert medvetna om att denna bilen aldrig kommer att bli en volymbil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.