Opel Zafira 2017.
Nya strålkastare och mer avskalad förarmiljö i nya versionen av flexbilen.
Opels MPV har funnits sedan 1999 och genom åren har 2,7 miljoner Zafira sålts världen över. På utsidan av den nya generationen har Opel gett strålkastarna – som numera är adaptiva och av LED-typ – en annan form än tidigare.
– Frontens design knyter an till formerna hos nya Astra, och förankrar Zafira i Opels produktfamilj, säger Mark Adams, vice vd för General Motors Europeiska designavdelning.
Infotainmentsystemet har moderniserats och har nu stöd för såväl Apple CarPlay som Android Auto. Ombord finns också WiFi-hotspot. Opel har även försökt göra förarmiljön så enkel som möjligt genom att minska antalet knappar. Opels OnStar service kontaktar automatiskt räddningstjänst om bilen råkar ut för en olycka.
Med standardmonterade femsäteskonfigurationen är bagageutrymmet 710 liter. Det finns flera extra förvaringsmöjligheter, såsom en inbyggd cykelhållare i bakre stötfångaren.
Opels kamerasystem Opel Eye möjliggör en rad säkerhetsfunktioner, till exempel avläsning av trafikskyltar, avåkningsvarnare och frontalkrockvarnare. Den adaptiva farthållaren fungerar tillsammans med en radar bakom grillen.
Opel offentliggör inga specifikationer när det gäller motoralternativ, men skriver i sitt pressmeddelande att man ”kör vidare med den nuvarande strategin som innebär att Zafira är den enda bilen i sitt segment med en kraftfull och komplett motorpalett för bensin, diesel och CNG.”
Zafira börjar säljas hos europeiska bilhandlare i höst. Det finns inga uppgifter om vad den kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira?
– Frontens design knyter an till formerna hos nya Astra, och förankrar Zafira i Opels produktfamilj, säger Mark Adams, vice vd för General Motors Europeiska designavdelning.
Infotainmentsystemet har moderniserats och har nu stöd för såväl Apple CarPlay som Android Auto. Ombord finns också WiFi-hotspot. Opel har även försökt göra förarmiljön så enkel som möjligt genom att minska antalet knappar. Opels OnStar service kontaktar automatiskt räddningstjänst om bilen råkar ut för en olycka.
Med standardmonterade femsäteskonfigurationen är bagageutrymmet 710 liter. Det finns flera extra förvaringsmöjligheter, såsom en inbyggd cykelhållare i bakre stötfångaren.
Opels kamerasystem Opel Eye möjliggör en rad säkerhetsfunktioner, till exempel avläsning av trafikskyltar, avåkningsvarnare och frontalkrockvarnare. Den adaptiva farthållaren fungerar tillsammans med en radar bakom grillen.
Opel offentliggör inga specifikationer när det gäller motoralternativ, men skriver i sitt pressmeddelande att man ”kör vidare med den nuvarande strategin som innebär att Zafira är den enda bilen i sitt segment med en kraftfull och komplett motorpalett för bensin, diesel och CNG.”
Zafira börjar säljas hos europeiska bilhandlare i höst. Det finns inga uppgifter om vad den kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
formmässigt tycker jag zafira till stora delar är en fin bil, hur vida automatlådan är bra och fjädringen skön och kupén tyst och kvaliteten hög vet jag inget
det är bara baken som stör, även sett från sidan, speciellt bakrutans möte med baklamporna ser ofärdigt ut
Håller inte riktigt med dig där, tycker den är snyggast i segmentet. Men de är som de är med smaken.
Usch. Opel gör verkligen tråkiga bilar. Det är GM:s motsvarighet till Skoda.
Oomkullrunkelig, Skoda må ha en ganska enkel, ren stil (vilket egentligen gäller hela VW-koncernen) - så var finns likheten med Opel?
Personligen tycker jag att Opel balanserar ganska väl med det formspråk som nu är förhärskande. Inga överdrifter som Volvo hade och Mercedes fortfarande delvis har. Med flera.
Tråkiga bilar kan gälla framtiden, man tycks ju systematiskt ta bort alla påtagligt personliga och avvikande detaljer som tidigare fanns - på varje ny modell - och det syns ju påtagligt tydligt på denna.
I syfte att öka försäljningen eftersom det är tydligt att avvikande och personliga detaljer skrämmer bort kunder.
Och mycket riktigt ökar nu försäljningen som väntat, 26 % upp i Tyskland i maj.
Men om man menar äldre modeller fram till nu är det naturligtvis strunt att påstå att Opel gjort tråkiga bilar, det är ju precis det man inte gjort och därför också fått så dräpande kritik för att bilarna varit så "annorlunda" i jämförelse med andra.
Personligen avskyr jag den nya Svenssonlinjen, men så är det att tillhöra minoriteter, då får man inte som man vill.
Snygg med rena linjer på utsidan, Gillar inte sportstolarna, finns det inga tyskar med bredd på sittytan? Annars prydlig på insidan. Den gamla modellen var bra på vägen och med bra avstämd fjädring. Håller med N-iklas om att Opel börjar bli lite "grå" i framtoningen. Synd, Mina tidigare Oplar hade en del bra detaljer vill jag minnas, bl.a. den adaptiva automaten var bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.