Nästa artikel
Opel: Tre nya motorer på ett år
Nyheter

Opel: Tre nya motorer på ett år

Publicerad 15 maj 2012 (uppdaterad 16 maj 2012)
Inom ett år planerar Opel att lansera tre nya motorfamiljer. En bensinare som kapar förbrukningen med 13 procent blir först ut.

Samtidigt som man på Opels ekonomiavdelning lägger pannorna i djupa veck fortsätter arbetet med motorutveckling på annat håll. Under det närmaste året ska kärnan i motorprogrammet hos General Motors tyska division bytas ut.

Den första av tre nyheter börjar tillverkas i den ungerska fabriken i Szentgotthardt i slutet av 2012. Det handlar om en fyrcylindrig 1,6-litersbensinare med direktinsprutning av typen SIDI (Spark Ignition Direct Injection), stopp/start och turbo.

Förutom att strypa bränsleåtgången har fokus varit att reducera buller och göra så stort vridmoment som möjligt tillgängligt från så lågt varvtal som möjligt.

– Vår nya direktinsprutade motor på 1.6 liter är en mästare när det gäller vridmoment. Kraft byggs upp väldigt mjukt och tyst, säger Thomas Johnen, ansvarig för utvecklingen av Opels bensinmotorer.

Maxvridet anges till 300 Nm och det finns tillgängligt från 1 700 v/min. Motorn kommer att erbjudas med flera effektuttag, maximalt 200 hk vid 4 700 v/min.

Kraftkällan har också blivit snålare. Jämfört med den nuvarande turboladdade bensinaren på 1,6 liter har förbrukningen kapats med 13 procent. Vilka modeller som kommer att erbjudas med den nya motorn är däremot inte bekräftat.

Information om de två andra motornyheterna presenteras senare i år.

Diskutera: Vad tycker du om Opels motorsatsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-16 15:24
generalzbynio

Är detta utveckling av HCCI motorer som testades av GM sedan 2007 så blir det intressant. Om de verkligen kapar 13% blir Insignia 1,6T lite snålare än dagens V70. Skulle man tänka genom igen vad man vill köpa? 200hk/300Nm låter till och med bättre än BMWs nya 2,0T motor med 184hk/270Nm (fast redan vid 1250varv).

#2 • Uppdaterat: 2012-05-16 17:33
Irvor

Låter intressant. Men frågan är vad den drar i verkligheten. "Alla" påstår sig ha motorer som drar si och så lite på papperet, men i verkligheten ofta något annat.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-16 22:31
N-iklas

Tyvärr har ju biltidningar helt slutat testa bensinbilar så hur mycket de drar numera får man inte veta utan att köpa bilen och testa själv.

Tack för det journalistkåren…

Fast antalet tester är magert, så tycks Insignia 1.6 T ligga på 0.75 – 0.77 i dag i sedanmodellen
Som är något snålare än kombin S.T. man envisas att ständig köra med i Sverige.
Själv avskyr jag kombibilar av alla slag…
13 % minskning på en helt ny motor är en mycket rimlig siffra.
Vilket skulle hamna på 0.67 – 0.69 i Kombimodellen och för 200 hk och 300 Nm på så låga varv i jämförelse med att endast en eller två konkurrenter finns så är detta ett konkurrenskraftigt erbjudande.

30 hk starkare än Audis 1.8 trots mindre volym, och Audis oljeförbrukning är ju ett stort frågetecken?
Annars är väl detta motorn man efterlyst i just ovanstående Astra GTC.

Var förövrigt inne och letade fakta på Volvos sida nu och den var ju helt sjuk, den tycks säga till besökaren - ” du har ju redan bestämt dig för en Volvo och du vet ju redan precis vad du vill ha så inte behöver du veta eller göra så mycket här eller hur!!!”

Man blir ju galen av irritation efter 5 minuters fruktlöst klickande mellan totalt meningslöst dravel.
Dessutom är texten så liten och spinkig att man knappt ser den alls.
Maken till självgoda stroppar hittar man inte ens hos Mercedes.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-17 14:38
Gunnar 44

Nya snålare motorer i all ära, men hur ser framtiden för Opel ut egentligen med de förespeglingar som den nye chefen för GM Europe förespråkar?
Opel och Vauxhalls tekniker,(även tidigare Saabingenjörer) får göra jobbet åt GM USA.
Ett GM som hävdar att Opel/Vauxhall står för en överproduktion, samtidigt som chefen för GM Europe förstärker GM USA s hållning i frågan. Nämligen den att man vill tvinga GM Europe att öka försäljningen av Chevrolet (Asien) med minst 20%. Var finns logiken i detta, jo inget annan än vinstintressen för det Amerikanska bolaget. På sikt vill han även flytta viss tillverkning från Korea till Europa. Detta kan inte vara annat än sk. valfläsk för att mtysta främst Tyska kritiker, för inte villl GM USA tillverka bilar i Europa, när det lönar sig bättre att tillverkningen sker i Korea m fl östländer!.
Fy fasen för GM och Chevrolet, som endast är en snikvariant av Opel!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.