Skåpbilen Combo görs om till personbil som sägs bli storfamiljens bästa vän.
Beroende på om den beställs i kort eller långt utförande blir längden på Combo Life 4,4, respektive 4,75 meter med fem eller sju sittplatser. Standardversionen har plats för 597 liter i bagageutrymmet medan den utdragna versionen sväljer 850 liter bagage och kan utrustas med dubbla skjutdörrar. Varje sittplats har egna isofix-fästen och det går att montera tre barnstolar på rad.
Combo Life är framhjulsdriven och kan beställas med fem- eller sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automatlåda. Motorerna är turboladdade och direktinsprutade dieslar eller bensinare.
När det gäller förarhjälp finns autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare, skyltavläsare, trötthetsvarnare, 180-graders backkamera och head up-display. En nyhet är ”Flank Guard” som ska assistera föraren vid manövrering i låga hastigheter. Systemet varnar om det finns risk att bilens sida skrapar i exempelvis en pelare. Det går också att utrusta Combo Life med automatisk parkeringsfunktion. Opel Combo Life börjar säljas i Sverige i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Combo Life?
Combo Life är framhjulsdriven och kan beställas med fem- eller sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automatlåda. Motorerna är turboladdade och direktinsprutade dieslar eller bensinare.
När det gäller förarhjälp finns autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare, skyltavläsare, trötthetsvarnare, 180-graders backkamera och head up-display. En nyhet är ”Flank Guard” som ska assistera föraren vid manövrering i låga hastigheter. Systemet varnar om det finns risk att bilens sida skrapar i exempelvis en pelare. Det går också att utrusta Combo Life med automatisk parkeringsfunktion. Opel Combo Life börjar säljas i Sverige i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Combo Life?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Roomster återuppstånden! Praktisk till max, om än kanske inte bildskön till max.
Nu lyfter det nog för Opel. Det är såna här bilar de skulle ha gjort hela tiden.
Praktisk som få kanske men den typen av bil blir ofta lite av en buller resonans låda, lite som små suvarna där man lastar på höjden som ofta låter mer där bakifrån.
Lånade en roomster en gång vid service men man känner sig något uttittad på nåt vis i glas buren.
SKF, Opel försökte genom förra Opel Combo som var en Fiat Doblo. Det gick väl inte så bra... Men nya Opel Combo, som är en omsminkad Citroën Berlingo/Peugeot Partner, har troligen bättre förutsättningar för grundmaterialet - bilen - lär vara bättre precis som förra Berlingo/Partner var bättre än Fiat Doblo - iaf i familjeversion. Som skåpbil var Doblo helt okej, men som familjeversion lyckades den inte.
En konstig detalj är att OnStar ser ut att saknas, medan Berlingo har Citroens assistansknappar.
Märkligt eftersom det blir lagkrav 31 mars.
Lika praktisk och oskön som Berlingo.
Att OnStar saknas är inte så märkligt då det är ett varumärke/tjänst som ägs av GM. Däremot borde Combo givetvis ha PSA's motsvarighet.
Praktisk men inget för mig, hellre en sedan modell.
Såklart den har rattvärme se på info: http://media.opel.com/media/intl/en/opel/home.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2018/opel/02-19-new-combo-life.html
OnStar saknas. Den så kallade "eCall" (nödsamtal), obligatorisk för nya bilar från april 2018.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.