Det gäller att sticka ut för att nå fram med sitt budskap under bilmässan i Frankfurt. Opels nya icke namngivna konceptbil lär inte ha några problem på den fronten.
Än så länge finns inga bilder på interiören. Opel avslöjar dock att bilen är tvåsitsig och att passageraren sitter bakom föraren i den smala fordonskarossen.
Bilen är helt eldriven, med en räckvidd på ungefär tio mil. Utan att nämna några priser uppger Opel att unga kunder ska ha råd att köpa bilen. Enligt tillverkarens beräkningar stannar också driftkostnaden på en krona per mil.
Med låg vikt, en tredjedel av en modern småbil, ska bilen också vara smidig att manövrera i stadsmiljö. Toppfarten är begränsad till 120 km/tim.
Hur främmande det än kan tyckas hävdar Opel att konceptet har ”produktionspotential”.
Diskutera: Vad tycker du om Opels konceptbil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert fem stjärnor i NCAP också. Säkerheten själv med andra ord - sålänge den inte krockar med nåt som är tyngre än den själv, exempelvis en bofink.
Ännu en pajasbil som hör hemma på tivoli.
En bofink är rätt tålig faktiskt, dom flyger in i rutorna på huset ibland men vänder bara om och flyger vidare.
Om man väljer att producera kan denna skapelse vara det bästa som Opel har byggt! ;-)
Till skillnad från Audis tvåsitsiga concept som är helt utan nyheter uppvisar denna Opel flera intressanta nya tekniska detaljer i kaross, hjulupphängningar, chassi och en helt ny typ av skivbromsar.
Riktigt cool. Tror dock inte tiden är mogen än för en sån utpräglad mini/stadsbil.
Nu när alla fakta är kända kan man konstatera att detta är något betydligt mer funktionellt och imponerande än vad det såg ut från början.
Speciellt imponerande blir det i en jämförelse med Audis motsvarighet Urban Concept.
Audin är visserligen en bil vilket denna Opel bara delvis kan sägas vara, vilket innebär att Audin har ett litet bagageutrymme och högre krocksäkerhet, men det kompenseras av att Opeln kostar med marginal minst 100 000 kr lägre pris, har helt överlägsna prestanda och är betydligt snyggare och roligare på alla sätt.
Audin har 20 hk
Opel 49 hk
Audi 0-100 17 s.
Opel 13 s.
Audi toppfart 100 km/t
Opel 120 km/t
Audis räckvidd 7.3 mil
Opel 10 mil
Det talas ju alltid om att ha en elbil som andrabil men att det stupar på att de är så dyra, men denna Opel kan faktiskt komma att kosta inte mer än omkring 100 000 och då blir plötsligt talet om andrabil en möjlighet även om den praktiska användbarheten är begränsad.
Audi säger sig har tittat på segelflygplan när de gjorde Urban C. men det märks just inte på resultatet, Opels RAK e däremot är närmast identisk med ett segelflygplan, känslan är den samma, vilket jag kan intyga eftersom jag har vissa erfarenheter av segelflygplan.
Strunt samma att det är mer opraktiskt i jämförelse med en vanlig bil, detta är en extremt rolig farkost, en blandning av bil, segelflygplan och motorcykel med kul teknik, huven kan exempelvis lyftas inte bara framåt utan också rakt upp för genomluftning vid stark värme.
Och allt sköts med fjärrkontroll via en mobiltelefon.
Dessutom har man lyckats med något så sällsynt som att designa en tvåekrad ratt som känns extremt sportig och elegant.
Den här förtjänar bättre än att bli ett bortglömt concept.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.