Opel Adam får Easytronic-låda.
Opel Adam kommer nu med en variant av robotstyrda växellådan Easytronic. Komfort och lägre bränsleförbrukning utlovas.
Opel Easytronic är en femstegad manuell växellåda som med hjälp av datorstyrning och ett elektrohydrauliskt styrdon byggts om till att fungera som en automatlåda.
Den senaste versionen kallas Easytronic 3.0 och den erbjuds nu för första gången i småbilen Adam. I kombination med Opels 1,4-liters bensinmotor ska robotlådan sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,4 l/100 km till 4,7 l/100 km vid blandad körning.
Den kraftigmodifierade manuella växellådan har förutom datorstyrd sensor- och reglerteknik fått en lägre utväxling på första växeln och en högre utväxling på sista. Detta ska bidra till den lägre bränsleförbrukningen och till ett lägre motorbuller.
Diskutera: Vad tycker du om Opels Easytronic-låda?
Den senaste versionen kallas Easytronic 3.0 och den erbjuds nu för första gången i småbilen Adam. I kombination med Opels 1,4-liters bensinmotor ska robotlådan sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,4 l/100 km till 4,7 l/100 km vid blandad körning.
Den kraftigmodifierade manuella växellådan har förutom datorstyrd sensor- och reglerteknik fått en lägre utväxling på första växeln och en högre utväxling på sista. Detta ska bidra till den lägre bränsleförbrukningen och till ett lägre motorbuller.
Diskutera: Vad tycker du om Opels Easytronic-låda?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert en bra låda men kanske borde den inte ha sin debut i Adam.
Därför att Adam helt troligen är den mest spretande bil som finns att få tag på, det finns varianter och tillval så det räcker och blir över vilket i mitt tycke bara skymmer en i grunden mycket trevlig bil.
Adam är nog inte först med Easytronic 3 - http://www.carscoops.com/2015/01/opel-corsa-13-cdti-ecoflex-with.html
Det här har jag efterlyst i mer än två år!
Men bättre sent än aldrig, det här är en av de saker som skulle göra den här bilen perfekt som stadsbil, den andra är att få ner priset till en rimlig nivå!
Haha,har Opel fått hjälp av Chevrolet med grillen.
Den var ful den!
Robotiserad låda borde väl fungera även för Opel.
saabnisse. Har du någon erfarenhet av Adam? Jag äger en.
Priset är rimligt för det man får, nämligen premium in i detalj och den bil som står närmst att jämföra med det är AUDI A1, en likadan nonsens bil som saltad upp till den nivå jag har på min Adam hamnar på över 250 000 kr och ingen ojjar sig över det eller dristar sig till att sätta A1:an emot KIA Picanto, RIO, VW Citigo och påstå att fan vad dyr A1:n är
OPEL klantade sig med Adam när de introducerade den som något smart för de unga i fame factory.
Nej Tvärnit, jag har ingen erfarenhet av Adam, den har fallit bort helt bl.a. för avsaknad av automatlåda.
Jag har aldrig fattat att man introducerar en stadsbil med enbart manuell låda!
Men den är för liten för mig och eftersom jag åker 90% landsväg är det inte rätt bil.
Men jag har kollat bilen och jag sitter bra i den och det finns ju ingen känsla av liten bil från förarplatsen.
Dessutom är det kanske den snyggaste Opeln invändigt och det går ju att påverka själv också för bästa trivsel.
Får en flashback.
Någon gång kring 1980 körde jag en Renault Major (den där fyrkantiga) som hade några år på nacken med en elektroniskt styrd växellåda - något jag aldrig träffat på tidigare.
Man kunde välja växel medelst tryckknappar eller låta den växla helt själv. Den gav snyggt och prydligt mellangas innan den skickade i en lägre växel. Det var väl inte världens mjukaste växlingar och kunde ge ett lätt bakvagnskast i vinterhalkan om den växlade mitt i en kurva, men funkade förvånansvärt bra.
Jag får väl anta att Opelns låda är förfinad.
Det är intressant hur många som har negativa uppfattningar om Opel utan att ha kunskaper och erfarenheter om märket.
Jag hoppas att den är bättre än de tidigare robotlådorna!
SiggeNn. Just därför så gjorde jag ett verkligt kap och jag öser inte ros över OPEL för de har klantat till det med en bra bil, folk fattar ju inte vad det är för bil.
Priset på Adam ligger om man ser till kvaliten helt rätt och börjar på 139 000kr , det går inte att ta mindre för premium material, byggd i Tyskland med lite mer av allt och för att riktigt begripa detta så ska man sätta sig i en och provköra och sedan kliva över till det smarta citybils sortimentet och se vad man får för samma pengar.
saabnisse. Adam är en liten bil men lika mycket stadsbil som en Mazda Miata.
Det är där felet har gjorts, Adam är ingen smart liten bil vad gäller utrymme och inte är den särdeles snål heller om man jämför, den tål att köras mycket olagligt och det under långa sträckor då det är som du skriver ingen liten bil vid förarplatsen utan den är vuxen vad gäller och med påkostat material och en precision i styrning o växellåda som inte finns i detta prisegment, Opel har själva missat målet, vill de konkurrera med FIAT fransoserna japanerna koreanerna o Fords folkbilar så skulle de ha skruvat ihop ett fälgtrimmat tatt av det billigaste ur GM:s hyllor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.