E20 är en trafiktät och olyckdrabbad väg. Trots att den är europaväg är den inte en motorväg, utan har korsande vägar, busshållplatser och används av såväl fotgängare som cyklister mellan Tollered och Ingared.
Andra problem med vägen är uppenbara. Till exempel finns flera öppningar i mittremsan mellan vägens fyra körfält eftersom korsande trafik ska släppas på, samtidigt som det saknas körfält för av- och påfart.
Tidigast i slutet av 2013
Trots att sträckan är en av de farligaste på E20 dröjer det innan den planerade ombyggnaden, som skulle ha börjat i år, kan komma igång. Ombyggnaden, som inkluderar planskilda korsningar, kan påbörjas tidigast under vintern 2013-2014, rapporterar Göteborgs-Posten.
– Det är en av de sträckor på E20 som har sämst trafiksäkerhet, säger Svante Jildenhed på Trafikverket till Göteborgs-Posten. Vi hoppas komma igång med ombyggnaden av de fyra kilometerna i slutet av nästa år eller tidigt under 2014.
Enligt Göteborgs-Posten beror uppskjutningen av vägarbetet på att Trafikverket inte har råd med de 90 miljoner kronorna som det beräknas kosta, inklusive bygget av parallella lokalvägar. Tollered-Ingared är numera den enda sträckan av E20 mellan Göteborg och Alingsås som inte är ombyggd till motorväg. Sträckan Ingared-Alingsås har också byggts om, den blev klar förra året.
Diskutera: Hur ser du på att ombyggnaden av E20 försenas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
E45 har tagit nog tagit mycket pengar. Men även om det inte finns någon bilfabrik längre i Thn så underlättar det nu för de som måste pendla till Gbg för arbete i stället.
E20 borde vara motorväg hela vägen till Sthlm. Även den biten som fattas söder om Mälaren.
Visst kan bygget ses som lite försenat, dock så är väl den egentliga effekten av det hela att området norr om GBG upp till Vänern blir närmare förorter till GBG vilket också är ett steg som man måste ta i beaktning vad gällande arbetslöshet och småföretagande.
Dessutom så lär E45 bygget bli billigare än vad som tidigare beräknat tack vare olika besparingar. Om det som står i lokalpressen (TTELA & Alekuriren) stämmer, så blir E45:an runt 300-350 miljoner billigare än tänkt...
Körde E45:an i helgen och vilken skit-väg detta är. Hur kan denna vara klassad som Europa-väg kan jag inte förstå.
Tyvärr är det samma problem med de andra så kallade Europa-vägarna (E20, E22). 50-sträckor, trafikljus mm hör inte hemma på dessa vägar.
Och nu med trafikverkets nya hastighetsgränser så har man ju ingen aning om vad som gäller. 60, 70, 80 eller 90, vägen ser ju för tusan lika dan ut, vad gäller???
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.