Nästa artikel
Om nya Corvetten är för snäll
Nyheter

Om nya Corvetten är för snäll

Publicerad 16 juli 2013 (uppdaterad 16 juli 2013)
Nya Corvette visas upp i Hennessey-version, med sportigare utseende men framför allt rejäla uppdateringar under huven.

Amerikanska Hennessey brukar bygga om sportbilar (helst amerikanska sådana) till ännu sportigare bilar.

Den senaste bilen, som företaget nu visar bilder på, bygger på den nya generationens Corvette som presenterades tidigare i år. Hennessey erbjuder ett sportpaket med nya fälgar, bromsar, uppdaterad fjädring, kjolpaket och spoilers. Men det som företaget kan göra under huven på bilen är det som ger de största skillnaderna.

I den snällaste Hennessey-Corvetten har den 6,2 liter stora V8:an med hjälp av en kompressor fått 700 hk i stället för originalets 450. Räcker inte det finns en version med dubbla turboladdare och en hel del andra motormodifieringar som får ur sig 800 hk. Låter det ändå för lite erbjuds också en version med 1 000 hk.

Men inget av detta är förstås gratis. Vill man ha 700 hk får man lägga fram drygt 120 000 kr, vill man ha 1 000 hk monterat och klart krävs drygt 450 000 kr. Men glöm då inte heller att du också måste betala kostnaden för originalbilen.

Diskutera: Vad tycker du om Henneseys Corvette C7?

Mazda 3

En bil som år 2020 saknar pekskärm är något av ett unikum. Hemskärmen följer den klassiska skolan, det man ser är det man får.

Tydlig menyindelning utan effektsökeri gör det förhållandevis enkelt att hitta mediasystemets olika funktioner. Vit text mot kolsvart bakgrund ger utmärkt läsbarhet, men navigationskartans grafik är klumpigt klossig.

Det krävs inte många meter på tjälskottsskadade vägar för att inse att fysiskt kontrollvred har sina uppenbara fördelar jämfört med pekskärm, felinmatingarna på grund av oavsiktligt tryck blir få.

Arm och hand har bra stöd av mittarmstödet. När röststyrningsfunktionen aktiveras presenteras en meny av exempel på kommandon.

Efter en tid lär man sig hur bilen vill att kommandon ska framföras och funktionen är då närmast oklanderlig. Exempelvis går det att släcka skärmen med röstkommando, en funktion vi inte har sett röststyras tidigare.

Med ett menyssystem utvecklat för att fungera utan pekskärm visar Mazda att ett steg tillbaka kan vara två steg framåt när det kommer till användarvänlighet, med ett undantag: telefonspegling. Telefonernas gränssnitt är gjorda för pekskärmar och blir väl omständliga i Mazda 3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.