Det blev en svart midsommarhelg i trafiken. Flera svåra olyckor inträffade och minst sex personer omkom. Rattfylla är en bakomliggande orsak.
- Riskfaktorn är extremt hög när det gäller förare av motorcyklar. De olyckor som rapporteras in sker ofta i samband med fylla och fest eller med livsstilsfordon som mc eller fyrhjulingar. Antalet motorcyklar på vägarna har ökat explosionsartat, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket till TT.
Enligt Vägverket ökar trafiken med 50 procent kring midsommarafton. Torsdagen före och söndagen efter midsommarafton är två av årets trafiktätaste dagar.
I år blev midsommarhelgen en svart helg. Minst sex personer omkom i trafiken. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF:s vd Jan Sandberg tror sig veta varför midsommarhelgen är olycksdrabbad.
- Ã-kad rattfylla kan vara en orsak. Vi dricker allt mer och alkohol är inblandat i 20 procent av alla dödsolyckor. Midsommarhelgen är känd som en helg fylld av människor som kör onyktra, säger Jan Sandberg, vd på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall håller delvis med.
- Antalet olyckor som sker i samband med långresande har minskat till följd av säkrare vägar. Men de olyckor som rapporteras in nu är ofta i samband med fylla och fest, eller så är det olyckor med livsstilsfordon som mc eller fyrhjulingar. Ã-kningen av antalet motorcyklar har varit explosionsartad de senaste åren. Så medan vägarna blivit säkrare har trafikanterna skaffat ett mer riskfyllt beteende, säger Claes Tingvall.
Enligt Vägverket ökar trafiken med 50 procent kring midsommarafton. Torsdagen före och söndagen efter midsommarafton är två av årets trafiktätaste dagar.
I år blev midsommarhelgen en svart helg. Minst sex personer omkom i trafiken. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF:s vd Jan Sandberg tror sig veta varför midsommarhelgen är olycksdrabbad.
- Ã-kad rattfylla kan vara en orsak. Vi dricker allt mer och alkohol är inblandat i 20 procent av alla dödsolyckor. Midsommarhelgen är känd som en helg fylld av människor som kör onyktra, säger Jan Sandberg, vd på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall håller delvis med.
- Antalet olyckor som sker i samband med långresande har minskat till följd av säkrare vägar. Men de olyckor som rapporteras in nu är ofta i samband med fylla och fest, eller så är det olyckor med livsstilsfordon som mc eller fyrhjulingar. Ã-kningen av antalet motorcyklar har varit explosionsartad de senaste åren. Så medan vägarna blivit säkrare har trafikanterna skaffat ett mer riskfyllt beteende, säger Claes Tingvall.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo tack, skyll fyllan på MC-förarna.
Antalet MC-olyckor per registrerad MC har sjunkit de senaste åren, men allt går ju att bevisa med statistik.
Men det är ju klart att ökningen av motorcyklar har varit stor, allt som inte är en bil räknas ju till MC, så som EU-mopeder och Fyrhjulingar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.