Frankrike har en lagstiftning som begränsar fordonsbuller, men det är svårt att upprätthålla i praktiken, eftersom polisen måste haffa varje decibelförbrytare individuellt. Istället har man de senaste året börjat experimentera med att sätta upp ljudradar på prov i olika delar av landet, dels nära flygplatsen Orly och dels i Nice och Lyon.
Ljudradarn är utrustad med mikrofoner och kameror och registrerar decibelnivån hos passerande trafik där den sitter monterad högt upp på en stolpe. Om ett högljutt fordon kör förbi kopplar sensorn ihop ljudet med registreringsskylten och kan automatiskt skicka hem en räkning till ljudmarodören.
Nu har det monterats två ytterligare radarapparater, denna gång i västra och östra delarna av Paris.
– Buller är den primära källan till oljud i Paris. Det tynger parisarnas hälsa som betalar ett högt pris för det, med 8 månader kortare förväntad livslängd. En rusande motorcykel mitt i natten kan väcka 10 000 människor på egen hand, skriver Dan Lert på Twitter. Han är biträdande borgmästare i Paris med ansvar för klimatomställning.
Le bruit routier est la première source de nuisance sonore à Paris. Il pèse sur la santé des Parisien·ne·s qui en paient le prix fort, avec 8 mois d'espérance de vie en bonne santé en moins. Une moto débridée en pleine nuit peut réveiller à elle seule 10 000 personnes. pic.twitter.com/aKMS84Wrhz
— Dan Lert (@danlert) February 14, 2022
Än så länge skickas inga böter, utan systemet ska testas ytterligare under 2022. Om tekniken får grönt ljus kan första böterna börja skickas ut under våren 2023. Den trafikant är riktigt högljudd kan behöva betala uppemot 135 euro, motsvarande drygt 1 400 kronor.
En studie av finansiella jämförelsesajten money.co.uk från 2021 baserad på data från europeiska miljöbyrån visade att Paris var en av Europas trafikbullrigaste städer, med över 5,5 miljoner människor som exponerades för vägbuller på 55 decibel eller högre. Jämförelsevis utsattes 2,6 miljoner i London och 1,7 miljoner i Rom för 55 decibel eller högre. För Stockholm var siffran 421 000 personer.
Ljudnivån mäts oftast i decibel(A), dB(A). Det är ett jämförmått i förhållande till örats hörtröskel som är 0 dB(A). Smärtgränsen går vid 120 dB(A) och en ökning med 10 dB(A) motsvarar i bilbuller-sammanhang en fördubbling av ljudnivån. Här redovisas styrkan på några vanliga ljud:
- 20 dB(A): Suset i en tyst skog.
- 60 dB(A): Normalt samtal.
- 80 dB(A): Tungt trafikerad väg.
- 90 dB(A): Bullrig verkstadsmiljö.
- 110–120 dB(A): Rockkonsert.
- 130 dB(A): Fyrverkeri.
- 140 dB(A): Startande jetplan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.