På fredagen är det 50 år sedan Ölandsbron invigdes. Den 30 september 1972 kunde den första bilen köra över bron efter ett nästan fem år långt bygge.
Bron är sex kilometer lång och har en segelfri höjd på 36 meter. Totalt användes 7 000 ton armering och 105 000 kubikmeter betong.
Den dåvarande kronprinsen kunde inviga bron den 30 september 1972 och då var Ölandsbron faktiskt Europas längsta. Det dröjde till 1998 innan den blev omkörd av Vasco da Gama-bron i Portugal. Ölandsbron är fortfarande Sveriges längsta bro, eftersom Öresundsbron till viss del går på danskt territorium.
Bara tio år efter premiären upptäcktes att bropelarna börjat vittra, på grund av Östersjöns bräckta vatten. På 1990-talet förstärktes bropelarna och sedan dess har även vägbalkar och fogar reparerats, skriver Ny Teknik.
I genomsnitt kör 25 000 fordon över Ölandsbron per dag under sommaren och 15 000 per dag under resten av året. 50-årsdagen sammanfaller med det populära evenemanget Ölands skördefest, som också är en av de helger då det är som allra mest trafik på bron – då kan 36 000 fordon passera.
Tanken är att Ölandsbron ska ha en total livslängd på minst 100 år.
– Ölandsbron vårdar vi ömt och den ska hålla till minst år 2075, om det inte blir några större förändringar i vårt sätt att leva eller resa, säger Adriano Maglica, broförvaltare på Trafikverket.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.