Tvisterna uppstår framför allt efter kollision på smala vägar, i rondeller eller när vi byter fil. Enligt If skulle det bli lättare att komma fram till vem som är vållande om fler fotograferade efter kollisionen.
– I omkring 20 procent av fallen blir det diskussioner om vilken förare som bär ansvaret. Om alla kollisioner dokumenterades med bilder eller video skulle det kunna gå mycket snabbare att fastslå händelseförloppet och ansvarsfördelningen. En tydlig skadeanmälan med skisser och bilder gör att vi kan betala ut ersättning mycket snabbare än om händelsen är oklar, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
– Ödsla inte tid på att stå och dividera med den andra föraren. Ta hellre fram mobilen och ta några bilder, säger han.
Nu när nästan alla har en mobiltelefon med kamera har försäkringsbolagen fått bättre tillgång till bilder. Men det finns fortfarande stor utvecklingspotential. I de skador som If ansett att fotodokumentation skulle vara till hjälp för att ta ett beslut, finns det bilder i långt under hälften av fallen.
Det är viktigt att bilderna blir tagna med en gång. Trots att försäkringsbolagen kan få god hjälp av exempelvis Google Maps för att få en tydlig bild över platsen kan både sikt och faktisk vägbredd ändra sig snabbt när väderförhållandena skiftar, särskilt på vintern.
– Om du kolliderar, men är oskadd, är det viktigt att ta bilder av hur bilarna står i förhållande till varandra, avstånden mellan dem och längden på eventuella bromsspår. Fotografera även sikthinder som vegetation, hus och murkanter nära vägbanan, dessa kan vara viktiga när förloppet ska förklaras, säger Dan Falconer.
Det är inte bara bilägarna som kan vara oeniga efter en trafikolycka. Även ägarnas försäkringsbolag har ibland olika uppfattning.
Påkörning bakifrån, backningsolyckor och skador på parkerad bil utgör mer än hälften av det totala antalet olyckor i trafiken. I dessa fall uppstår det sällan oenighet om vållandet. Tvisterna uppstår istället efter kollision på smala vägar, i rondeller eller när vi byter fil.
1) Om du har en skadeanmälan i bilen, så fyll i den på olycksplatsen. Det är mycket bra om båda parter har möjlighet att skriva under.
2) Försök att få med så mycket fakta som möjligt.
3) Ta bilder på skadeplatsen.
4) Försök att hitta vittnen som har sett olyckan. Namngivna vittnen som kan styrka ett händelseförlopp underlättar ansvarsfördelningen.
5) Ring ditt försäkringsbolag så snart ni kan. De allra flesta skador kan lösas direkt per telefon och du kan snabbt komma i gång med reparationen av bilen.
6) Det går ofta också bra att anmäla din skada via försäkringsbolagets webbplats.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bara åsnor som krockar.
Envisa eller helt enkelt inte uppmärksamma på något.
Ibland blir det ju knepigt, jag sammanstötte med en kille för några år sen, jag sprang fram och frågade "hur gick det ??" killen for ur ur bilen arg som ett bi och började peka på skadorna på bilen "bilen skiter jag i, det ordnar försäkringsbolaget " sa jag "hur gick det med dig ??"
Killen stannade upp och bytte skepnad "jo tack, jag mår bra" Vi flyttade bilarna och gick till ett kafe för att skriva papper och skilldes som vänner.
Jag tog på mig skulden då jag gjorde en vänstersväng, men om händelsen skulle filmats är jag säker på att motparten skulle fått skulden, han körde åt helsike för fort, körde om en stillastående lastbil som skulle göra vänstersväng vid ett övergångsställe.
Han kunde ju lika bra kört på en gångtrafikant som gömdes bakom lastbilen, som tur var för han, var det bara jag som dök upp i min bil, och bilar går ju att laga eller köpa nya.
Litet kuriosa om hur det kan gå till i annat land. Och, trots allt man kan tycka om landet i fråga (Saudi), metoden har sina fördelar.
Skulle man krocka fick man INTE flytta fordonen alls utan se till att få dit polisen först. Sedan skulle man få fram tre kostnadsuppskattningar från olika verkstäder.
På en polisstation avgjordes sedan vem som var skyldig till olyckan och ett av kostnadsförslagen valdes ut. Jag minns inte längre om den skyldige då tvingades slanta upp på plats eller om det klarades av på verkstaden.
En nackdel kunde väl vara att krockade bilar mitt i trafiken ställde till en del oreda. Men å andra sidan klarades hela skuld- och kostnadsfrågan av kvickt. Kanske man kunde komma i rättsosäkert läge om man råkade krocka med helt fel person, eller själv kom från "fel" nation men risken för detta var mindre än man kan tro.
Det är ju hastigheten som är orsaken till alla olyckor! ;)
Snart har vi väl 1km/h som hastighetsgräns.
Ingen har väl någonsin dött av hastighet?
Det är det plötsliga stoppet man dör av.
Och då spelar ju hastigheten en viss roll i hur allvarlig olyckan blir.
Jo då, en bekant som jobbar mycket utomlands blev påkörd av en åsna med kärra, han blev dömd på plats till böter på några tior trots att åsnan o kärran var oskadda, domen löd typ att han inte borde befunnit sig där just då.
Polisen och åsneägaren delade på böterna.
"Raymond K" Notera att jag är ironisk mot vägverket (trafikverket nuförtiden dock).
Jag vet Emme och det är jag också för jag hatar när "experter" säger att hastigheten dödar.
Hastigheten i sig dödar aldrig men om det händer något som gör att man krockar så blir det skador i vilken hastighet man än håller och håller man väldigt hög hastighet blir skadorna värre men inte förrän det blir en sammanstötning med något objekt. Och om det blir en sammanstötning med ett objekt har det inte ofta med hastigheten att göra utan det sker om något oförutsett inträffar eller någon felar och är ouppmärksam på trafiken (t.ex. pillar på mobilen) Om man då skall ta hänsyn till de saker som kan inträffa och skapa en olycka och hålla en hastighet som är tillräckligt låg för att undvika de olyckorna så är det nog som du skrev (ironiskt) 1km/h måste bli max hastighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.