Nästa artikel
Oklart när Saabtjänstemän får lön
Nyheter

Oklart när Saabtjänstemän får lön

Publicerad 27 juli 2011 (uppdaterad 28 juli 2011)
Än finns inga besked om när Saabtjänstemännens löner kan betalas. På fackförbundet Unionen gör man sitt bästa för att lösa situationen.

Saab kommer imorgon bitti att ge mer information om när lönerna kan betalas ut. Det framgick på ett möte som fackförbundet Unionen hade med Saabs ledning tidigare i dag.

– Vi kommer att påbörja processen med att kräva in lönerna om de inte betalas ut imorgon heller, säger Anna Wickman, pressjoursansvarig på Unionen, till Vi Bilägare.

Nu är det upp till Unionens medlemmar att skicka in sina lönespecifikationer och ge fackförbundet i uppdrag att skicka betalningsuppmaningar till Saab. Som Vi Bilägare tidigare rapporterat kan det i förlängningen leda till en konkursansökan mot Saab.

– En eventuell konkursansökan kommer att ske tidigast två veckor framöver. Medlemmarna har givetvis inte något intresse av en konkurs. Men på grund av de regler som styr kan vi inte vänta, säger Martin Wästfelt, chefsjurist på Unionen, till Vi Bilägare.

– Vi har samma rutiner som mot alla arbetsgivare där våra medlemmar inte får ut lön. Vi har inga speciallösningar bara för att det är Saab, säger Martin Wästfelt.

Förmånligt lån
Unionen har förhandlat fram ett nödlån hos SEB som erbjuds medlemmarna så länge de inte får ut sin lön, allt för att de inte ska hamna i ekonomisk kris på grund av situationen. Lånet ska hjälpa fram till en eventuell konkurs, då statens lönegaranti träder in.

Lånet är av förenklad karaktär, till exempel görs ingen kreditprövning, vilket innebär att man kan få ut det fortare. Lånet har förmånlig ränta och Unionen har gått i borgen för det så att medlemmarna kan få lånet trots situationen på Saab.

– Jämfört med ett vanligt lån är räntan förmånlig, det är inga 18-20 procent. Dessutom är det ränta på lönekravet mot Saab, så det jämnar i stort sett ut sig, säger Martin Wästfelt.

– Vi ser till att medlemmarna inte förlorar några pengar utan kan betala för sitt uppehälle. Det är upp till var och en att kontakta SEB för att få lånet, säger Martin Wästfelt.

Vi Bilägare har, hittills utan framgång, sökt Saab för en kommentar.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-27 16:05
Hundter

Vad jag blir less på att läsa om turerna kring SAAB! Leverantörerna, underleverantörerna, de anställda får leka bank! Utan ränta! Hela SAAB affären luktar ruttet och borde avvecklas skyndsamt! Är inte de ansvariga/styrelsen förresten skyldiga att likvidera bolaget? Enl.aktiebolagslagen! Någon som vet?

#2 • Uppdaterat: 2011-07-27 19:14
Linus

Ja, vad ska man tro??
Saab skulle ha kommit igång den 8 augusti. Av det blev inget. En av anledningarna var att några av Saab:s underleverantörer hade semesterstängt. Något som Saab måste ha kännt till.

Nu skall man igång den 29 augusti.
På en webbsida om bilsemester i Tyskland kan man läsa följande (har ingen aning om det stämmer):

"Att köra bil i Tyskland är – trots alla historier du säkert hört om Autobahn – en lugn historia, framförallt för att de flesta bilister tar det lugnt i potentiellt farliga situationer som omkörningar. Industrisemestern i Tyskland är utspridd på tre månader, juli augusti och september, för att förhindra att 82 miljoner människor ger sig ut samtidigt i vägnätet".

Saab har många underleverantörer i Tyskland. Vad händer om några av dessa har delar av sin semester i september?? Då blir det svårt att starta den 28 augusti. Något som Saab i så fall vet om.

Tyvärr kan man inte längre lita på Saab:s informationsavdelning. Det borde man kunna göra!

#3 • Uppdaterat: 2011-07-27 22:55
FLAC

man kan inte låta bli att förvånas över anhängarnas blinda entusiasm... SAAB har reducerats från en biltillverkare med framtidstro till att bli en administratör av löneutbetalningar till sysslolösa anställda. Och nu inte ens det... hur tror någon i sin vildaste fantasi att de kommer att kunna köpa in delar till att kunna bygga de bilar som kineserna helt obegripligt förskottsbetalat? detta kan bara sluta på ett sätt, oavsett vad fanboysen tror att jultomten ska komma dragande med...

#4 • Uppdaterat: 2011-07-27 23:20
Audi A5 SB

Nu har till och med folket på SU fått upp ögonen på att något inte är som det ska. Frågan man ställer sig är: Vart är pengarna? Man syftar på det jag skrivit om tidigare, d.v.s. matematiken går inte ihop. Lånen från Gemini, förskotten från kineserna och försäljningen av fastigheterna har genererat mer likvida medel än vad som har gått åt för att hålla igång ett Saab utan produktion.

Länk till SU: http://www.saabsunited.com/2011/07/victor-will-meet-with-chinese-partners.html#comments

#5 • Uppdaterat: 2011-07-28 00:55
amoC

Håller med övriga, nu är med till visshet gränsande sannolikhet saabs saga all. Jag har försökt vara positiv in i det sista, men nu börjar det osa konkurs.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-28 08:26
BoTyr4105

Alla turerna runt SAAB påminner om ett gigantiskt "Sol o vår"-projekt med Gösta-gigolo i högform. Några kinesiska kulor har ännu inte synts till men skall komma senare. Hoppas bara att det inte är Tji Ko Sing och Tom Peng Pung som lovat pengar.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-28 08:48
saabnisse

Det vore intressant att veta hur alla långivare tänker i det här läget.
Nu tror jag inte alls att långivarna känner sig blåsta.
Killar i det här gänget har betydligt större resurser att analysera läget än vi Svenssontyper.

Men nu anser man ha pengar på gång till tjänstemännens julilön, men hur går det med augustilönen?
Och septemberlönen?
Även om man når full produktion under september, så kommer det väl att dröja ett bra tag innan det genereras några inkomster.

Nu lånar man pengar till fem-sex, kanske sju månadslöner, plus att man måste låna pengar till leverantörer!

Allt detta innebär ju en gigantisk skuld som ska betalas av produktionen.
Eller finns det något annat sätt?

#8 • Uppdaterat: 2011-07-28 10:49
Peter i Sydney

Om Saab reser sig ur det här så är det helt klart världens åttonde underverk!

#9 • Uppdaterat: 2011-07-28 10:57
murphy

alla borde köra SAAB

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.