De flesta tror att det är farligt att skicka SMS, men inte att pilla på bilens navigationssystem när man kör. Det visar en undersökning som Transportstyrelsen beställt inför Almedalsveckan.
Sedan den första december förra året är det förbjudet att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning som påverkar körningen på ett menligt sätt. Men vad menligt innebär är inte helt solklart.
Undersökningen visar att 88 procent av de tillfrågade tror att det är mycket farligt att skicka SMS när man kör och 33 procent tror att det är farligt att prata i telefon utan handsfree. 35 procent tror att det är farligt att hantera bilens GPS, samtidigt tror 58 procent att det är farligt att hantera GPS i telefonen. Transportstyrelsen menar att detta visar att man inte förstår att all distraktion av teknisk utrustning kan ses som menligt.
– När bilkörningen kräver förarens uppmärksamhet är det alltid farligt att fokusera på kommunikationsutrustning i stället för på vägen och körningen. Det gäller oavsett om utrustningen är en mobiltelefon, en GPS-navigator eller bilens radio, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Under hösten kommer Transportstyrelsen tillsammans med polis och åklagare ta fram ett dokument som ska ge information om vad som är menligt i trafiken. Dokumentet ska göra det lättare att rapportera och bötfälla förare som bryter mot reglerna. Transportstyrelsen ska också hålla ett seminarium under Almedalsveckan för att diskutera hur säkerheten kan förbättras i samband med användandet av kommunikationsutrustning i bilen.
Källa: Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tror du stjäl mest uppmärksamhet från förare?
Undersökningen visar att 88 procent av de tillfrågade tror att det är mycket farligt att skicka SMS när man kör och 33 procent tror att det är farligt att prata i telefon utan handsfree. 35 procent tror att det är farligt att hantera bilens GPS, samtidigt tror 58 procent att det är farligt att hantera GPS i telefonen. Transportstyrelsen menar att detta visar att man inte förstår att all distraktion av teknisk utrustning kan ses som menligt.
– När bilkörningen kräver förarens uppmärksamhet är det alltid farligt att fokusera på kommunikationsutrustning i stället för på vägen och körningen. Det gäller oavsett om utrustningen är en mobiltelefon, en GPS-navigator eller bilens radio, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Under hösten kommer Transportstyrelsen tillsammans med polis och åklagare ta fram ett dokument som ska ge information om vad som är menligt i trafiken. Dokumentet ska göra det lättare att rapportera och bötfälla förare som bryter mot reglerna. Transportstyrelsen ska också hålla ett seminarium under Almedalsveckan för att diskutera hur säkerheten kan förbättras i samband med användandet av kommunikationsutrustning i bilen.
Källa: Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tror du stjäl mest uppmärksamhet från förare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Värst är väl ändå taxichaufförer som pillar på sina kommunikationsmojänger, medan de vinglar fram och tillbaka över vägar och filer, 12 km/h under gällande hastighetsbegränsning.
Alla tester som jag sett av när man försöker simulera kommunikation (telefonsamtal) med bilkörning, är att personen i fråga skall försöka lösa problem över telefon, samtidigt som man ska göra väldigt svåra manöver, som att parkera eller navigera en mycket smal gata av koner (som är ca 30 cm höga).
Dessa tester är så ovetenskapliga att man blir mörkrädd.
I en normal situation slutar man fokusera på samtalet i samma sekund som något komplicerat händer. Man släpper focus på att kommunisera när man ska parkera eller ta sig igenom ett smalt vägarbetsområde eller motsvarande. Testerna tillåter inte detta - utan man ska ändå lösa problemen.
Allt i bilen som tar bort förarens koncentration på bilkörningen och trafiken är av ondo.
Undrar hur bilfabrikanterna tänker när de fyller bilarna med mer och mer elektronik och infotainmentsystem. Bilar är till för transport och är inte en underhållningsplats.
Syskonöga! Du skriver" 12 km/h under gällande hastighetsbegränsning". Du menar väl "under högsta tillåtna hastighet" ?
Syskonöga, du sätter fingret på det jag själv invänt mot dessa tester.
Men å andra sidan visar Transportstyrelsens undersökning att folk resonerar på de mest konstiga sätt, så de kanske prioriterar samtal före trafik...
Forrenta, den gällande hastighetsbegränsningen anger just högsta tillåtna hastighet. Där går gränsen för hur fort du får köra.
Att prata med den som sitter bredvid dig är ung. lika störande som 0,5 promille i blodet. Att argumentera med vederbörande dubblar värdet.
Och då har ENDAST förarens uppmärksamhet som har blivit distraherad. Inget tillägg för trötthet, reaktionsförmåga o.d.
Nykeln är väl att man själv inte uppfattar att de påverkar körningen först långt efter andra märker det!
Är nog lite skyldig till det själv, ska ändra på det!
Diskutera: Vad tror du stjäl mest uppmärksamhet från förare?
Kids i bilbarnstol i baksätet och en ensam förare som försöker underhålla barnet.
Lösning: Förbjud kids
Kör man själv bör man väl ha barnet i bilbarnstol i passagerarsätet fram.
Sambons syrra är att betrakta som störande utrustning i bilen. Hon är störd och jag blir förbannad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.