Nästa artikel
Ökat intresse för el i tjänstebilar
Nyheter

Ökat intresse för el i tjänstebilar

Publicerad 3 januari 2018 (uppdaterad 3 januari 2018)
De som kör tjänstebilar föredrar att ha någon form av elektrifiering i drivlinan.
Tjänstebilisterna vill ha någon form av eldrift i sin nästa bil. Renodlad diesel ratas, visar ny undersökning.
33 procent av de tillfrågade tjänstebilsförarna skulle välja en blandning av el och bensin i sin nästa bil. Detta enligt leasingföretaget LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer som genomfördes i november 2017 bland 4.343 svarande.

Helst av allt skulle tjänstebilisterna vilja köra på el och diesel, 34 procent svarade att de föredrog den drivlinan, även om siffran är något lägre sedan sist undersökningen gjordes. Intresset för att köra en bil som går enbart på diesel har minskat på ett år: 25 procent kan tänka sig en dieselbil nästa gång, jämfört med 37 procent 2016.

– En förklaring till att så många går över till bensinhybrider kan vara diskussionerna kring hårdare miljöregler mot dieselbilen och att regeringen vill införa dieselförbud i stadskärnorna. Vi märker även att tjänstebilsförarna och företagen blivit betydligt mer miljömedvetna än tidigare, vilket i sin tur speglar sig i valet av framtida bil, säger Lisa Midbrink, marknadschef på LeasePlan.

Diskutera: Har du tjänstebil och i så fall vad skulle du välja för drivlina nästa gång?
 
Vilket bränsle skulle du välja om du skulle göra ditt tjänstebilsval imorgon?
  • El+Diesel: 34% (48%)
  • El+Bensin: 33% (11%)
  • Diesel: 25% (37%)
  • El: 15% (11%)
  • Bensin: 4% (2%)
  • Gas+Bensin: 1% (1%)
  • Etanol+Bensin: 0% (0%)

Siffrorna inom parentes visar resultatet från 2016.



 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-03 10:42
Styggavargen

Är det inte dags att ändra tjänstebils reglerna? Jag menar, företagen kör runt med SUV, fyrhjulsdrift, Pick-Up's när det finns betydligt snällare alternativ miljömässigt. På sikt, är det SUV vi skall köra runt med nu när klimatet hänger på en skör tråd? Det saknas riktning när det kommer till att uppnå miljömålen. Ena dagen är det diesel, andra dagen etanol osv. Det svänger snabbt. Begagnat marknaden är nu full med diesel bilar ingen vill ha!? Vem tar hand om alla leasing bilar när avtalet går ut? Det är lätt att inse att bilen kanske inte längre är en rättighet, det måste finnas skyldig att ta ansvar på miljöområdet också för den bil man köper. Fler bilar omsätts snabbare idag.

#2 • Uppdaterat: 2018-01-03 11:01
L. Mäkinen

Jag har förmånsbil och har valt laddhybrid för att det ska passa mitt användande. Helst skulle jag haft en ren elbil, men 7,5PBB räcker inte till en som går 30-35 mil på en laddning.

Som reglerna ser ut idag är det ekonomiskt fördelaktigt för den anställde att ha en energisnål bil och det är väl bra? Väljer man en som förbrukar mycket energi kostar det mer.
De som väljer en pick up har troligen ett behov av att frakta saker som sällan gör sig bra i en kombi.

#3 • Uppdaterat: 2018-01-03 11:18
EnannanRobban

Helt ärligt så tänker väldigt många förare med plånkan!
Det är ett lågt förmånsvärde på en PHEV, vilket är lockande.
I vissa fall så äts delar av det upp då det är få PHEV som klarar 7,5pbb, som många företag har som basrikvärde, men ofta finns möjlighet att få bruttolöneavdrag för mellanskillnaden.
Att man sedan kan "tanka" för 2-2,5/mil hemma, om man har den möjligheten och i många fall "gratis" på jobbet, parkeringar och vid hotell.
Gemene "man" har nog tyvärr inte så stort miljösamvete som det vill låta i reportaget ovan, utan använder det delvis för att rättfärdiga sitt miljösamvete.
Även företagen har oftast en CO2-plan i sin miljöpolicy som skall driva mot lägre utsläpp och där är en PHEV bättre om den laddas så mycket som möjligt.
Ja, jag kan också tänka mig en PHEV nästa gång, dels för kostnaden, men framför allt för att det är skönt att köra på el!!

#4 • Uppdaterat: 2018-01-03 12:34
Optimus

Egentligen inte så konstigt att det finns ett ökat intresse för el eller laddhybrider som förmånsbilsåkare. Väljer jag en V90 D3 awd med businesspaket och vinterdäck, blir förmånen ca 4400 per månad(för bilen exkl bränsle). Tar man en Kia Optima laddhybrid med businesspaket och vinterdäck blir det istället 2700 per månad. Efter skatt är Volvon 1000kr dyrare.

#5 • Uppdaterat: 2018-01-03 12:52
Styggavargen

Det finns praktiska skåpbilar som lastar mer än en energislukande pickup. Var närmast det jag tänkte på. Fast en skåpbil är inte lika cool antar jag? . Så därför kör man runt med saker på flaket där vädret utsätter dem för sitt så att säga. Ibland undrar jag hur tex en hantverkare tänker...

#6 • Uppdaterat: 2018-01-03 13:15
L. Mäkinen

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men jag valde laddhybrid enbart av trevnadsskäl då jag trodde Optiman skulle vara törstigare när man kört slut på ström och att en diesel skulle ha kostat mindre i de lägena. Eftersom jag hade ett tak på 120 gram koldioxid/km var vanliga bensinare mer eller mindre uteslutna.

#7 • Uppdaterat: 2018-01-03 14:45
LC4ever

Är tjänstebilsförare och byter min Passat Diesel mot en Kia Optima PluginHybrid om två månader.
I dag är el ett alternativ vilket inte fanns för tre år sedan.
Anledningen till att folk åker stora Volvo-SUV som tjänstebil är enbart för att Volvo fuskat med utsläppssiffrorna.
Flesta företag har i dag en gräns på 120g utsläpp, vilket ingen stor SUV kan klara utan att fuska.

#8 • Uppdaterat: 2018-01-03 16:15
EnannanRobban

LC4, inte har väl Volvo klarat av att leverera XC60/90 med 120g, fusk eller inte? Då får det nog vara en T8 i så fall...
Var har du källan på att Volvo fuskat med siffrorna?

#9 • Uppdaterat: 2018-01-03 17:52
Styggavargen

Volvos bilar drar massor, och nästan uteslutande på diesel (för tunga och ineffektiva). Volvo utrustade inte sina bilar med ad-blue heller. Volvo har mycket på miljösidan att fixa med. Många tillverkare måste nog börja banta ner vikten på sina modeller, det håller inte att vi bygger tyngre och tyngre bilar.

#a • Uppdaterat: 2018-01-03 19:53
EnannanRobban

Kanske en tröst till er som slipper drabbas...
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171126/experten-forklarar-formansbeskattning-sa-mycket-dyrare-blir-tjanstebilen-trangselskatt/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.