De senaste åren har mjukvara seglat upp som en av de absolut viktigaste punkterna när en ny bil utvecklas.
Ett exempel är Tesla som var tidigt ute med mjukvaruuppdatering direkt över nätet. Ett mindre bra exempel är lanseringen av Volkswagen ID.3 som drabbades av flera förseningar på grund av strulande mjukvara.
Mercedes chef för mjukvara och ny teknologi, Sajjad Khan, väljer nu att sluta redan den 1 september för att starta en riskkapitalfond. Hans ersättare är svensk och heter Magnus Östberg.
Det innebär att Daimlerchefen Ola Källenius, som tillträdde 2019, nu får sällskap av ytterligare en svensk på en viktig position.
Den tidigare mjukvaruchefen ansvarade bland annat för Mercedes nya infotainmentsystem MBUX och för den så kallade ”hyperskärmen” i elbilen EQS.
Det återstår att se vilken riktning Magnus Östberg tar när han tillträder, men han ska bland annat ansvara för all utveckling av operativsystemet MB OS. Det är inte självklart i bilvärlden att utveckla ett eget operativsystem – Volvo har till exempel valt att använda teknik från Google istället.
Magnus Östberg har tidigare jobbat på teknikkonsulten Mecel och underleverantören Delphi (numera Aptiv) som bland annat utvecklar elsystem, mjukvara och uppkopplade tjänster för bilar.
– Han passar fantastiskt bra för den här tjänsten och jag ser fram emot att jobba med honom, säger Ola Källenius.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.