– Den här blandningen av pulshöjande prestanda både på väg och bana, med ett härligt V8 Maranello-muller och en ultrasofistikerad design som är fylld med avancerad teknologi, gör Ferrari V8 oslagbar ännu ett år, säger Dean Slavnich på International Engine of the Year Awards.
Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym upp till 1 liter: Ford 1,0 EcoBoost 3-cylindrig.
Volym mellan 1,0 och 1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo.
Volym mellan 1,4 och 1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym mellan 1,8 och 2,0 liter: Porsche 2,0 turbo.
Volym mellan 2,0 och 2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig.
Volym mellan 2,5 och 3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig.
Volym mellan 3,0 och 4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12.
Årets elmotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X.
Årets nya motor: Honda 3,5 V6 hybrid.
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym upp till 1 liter: Ford 1,0 EcoBoost 3-cylindrig.
Volym mellan 1,0 och 1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo.
Volym mellan 1,4 och 1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym mellan 1,8 och 2,0 liter: Mercedes-AMG 2,0 turbo.
Volym mellan 2,0 och 2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig.
Volym mellan 2,5 och 3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig.
Volym mellan 3,0 och 4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8.
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X.
Årets nya motor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi kan konstatera att trots ökande konkurrensen så vinner PSA ännu en gång priset för bästa motor storlek 1.0 - 1.4 med sin fina 3-cyl PureTech Turbo.
Känns litegrann som en klassiskt awards jippo där alla deltagare får ett pris.
Och är det någon som inte får något, så skapar man en kategori till med lite mer diffusa floskelord.
Hade varit roligt och sett lite prestanda från alla motorerna, som är relevanta. Jag tänker på verkningsgrad vid olika varvtal(gram bränsle/kW först och främst eftersom det är kanske det viktigaste och beräknad underhållskostnad samt miljöindex. Jag utgår från att livslängd och en del andra faktorer finns inbyggd som gör produkten säljbar. Då kan den inte bullra/vibrera för mycket, servicenivån finns med under underhållskostnad. Man kan säkert ta med fler delmoment och räkna ihop dessa som kundnytta/pris. Då ger en sådan här undersökning/tävling lite mer. I förlängningen kan det bli något som kunder värderar inför bilköp.
Jag hittar inte Koenigsegg Regera.
Jag har lite svårt att ta denna utmärkelse seriöst. Vad baserar man utmärkelsen på? Rolig att köra, ljudet eller betala anmälningsavgiften för (tombola) tävlingen? Var är Asiaterna?, alla vet ju att driftsäkraste bilmotorerna görs av Honda...
Har kört 1,0 ecobost flera ggr och har svårt att förstå att den är en vinnare i dagens läge.
Den går varken speciellt snålt vibrationsfri eller tyst.
Bmw el hybrid trepip som i vi bilägare var en törstig historia på 0,65.
.
Jag fattar inte varför man kan få pris på en förbränningsmotor som spyr ut mer eller mindre avgaser?? Det är väl 2017 nu och alla önskar elmotorer - så att miljön inte blir sämre (av bilar)...
Men starka krafter råder - men att få PRIS för att förstöra miljön, ser jag som löjligt och gammalmodigt..
Länge leve Tesla!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.