Nästa artikel
Officiell: Subaru BRZ i ny generation – modernare och starkare
Nyheter

Officiell: Subaru BRZ i ny generation – modernare och starkare

Publicerad 18 november 2020
Subaru visar upp en ny generation av sportbilen BRZ med mer effekt och imponerande låg vikt.

Subaru har gjort sig kända för sina fyrhjulsdrivna modeller och Toyota för sin hybriddrift. Men 2012 presenterades en ny sportbil som bröt mot båda traditionerna, och som blivit ”kultsportbilar”: Subaru BRZ och Toyota GT-86.

Nu har det blivit dags för en ny generation av tvillingmodellerna, till modellentusiasternas glädje. Just den här modellen befinner sig i ett segment där försäljningen minskar för varje år så det var definitivt inte säkert att modellerna skulle ersättas.

Under onsdagen blev dock Subarus version officiell. Andra generationen Subaru BRZ behåller visserligen grunddragen från föregångaren men ser betydligt modernare och lyxigare ut. Precis som tidigare har modellen utvecklats med Toyota men andra generationen GT-86 är ännu inte officiell.

Enkel teknik

Subaru och Toyota vill inte att BRZ och GT-86 ska bli några teknik- eller prestandamonster utan att de ska uppfattas som välbalanserade och förhållandevis enkla. Subaru BRZ har en 2,4-liters boxermotor utan överladdning på 230 hk och 250 Nm – en av mycket få nya bilar som inte har turbo eller hybridteknik.

Bilen ska också locka med låg vikt (från 1 276 kilo vilket är över 170 kilo lättare än motsvarande Audi TT), roliga köregenskaper och modernare interiör. Motorn tvingar föraren att varva och använda den sexväxlade manuella lådan, men bilen finns även med sexstegad automatlåda. Det är bara modellen med automatlåda som får Subarus olika system för smart autobroms och adaptiv farthållare.

På insidan får köparna numera digitala instrument med en 7-tumsskärm, infotainmentsystem med 8-tumsskärm som har stöd för Apple CarPlay och Android Auto, fällbart baksäte och skålade sportbolar.

Priserna är inte officiella. Det är oklart om Subaru BRZ ska säljas i Sverige.

Läs också: Svenskt företag bakom Subarus nya kamerasystem

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-18 16:03
Christoffer

Det hade inte gjort ont att ha denna parkerad i garaget.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-18 17:04
Carl Trefalt

Boxermotor gör att tyngdpunkten är låg.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-18 17:53
V8-Power

Ser rejält föråldrad ut nu, inget för mig.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-18 18:01
Desmoholic

Mmmm... en motor som ska varvas och en manuell låda. Väcker ett grymt habegär faktiskt. Det borde dock vara spöstraff på att köpa en med automatlåda.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-18 19:37
saabnisse

Det här är ingen sportbil, det är vad man tidigare kallade GT, men det var innan de bokstäverna kunde hamna på vilken dussinbil som helst.
Enligt puristerna finns bara en tillverkare av serieproducerade sportbilar.
Morgan!

#6 • Uppdaterat: 2020-11-18 21:40
Axa

Håller med Desmo. GT då tänker jag på de omnämnda men även Maserati.

Det finns många serietillverkade sportbilar, vad ”puristerna” säger ger jag inte mycket för.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-18 23:13
1

Klart det är en sportbil. Lätt, liten, tillräckligt med effekt, bra viktfördelning, bakhjulsdriven, sugmotor med respons. Har den diffbroms?

#8 • Uppdaterat: 2020-11-19 08:24
Desmoholic

Nja Saabnisse. Jag skulle nog i allra högsta grad kalla detta en sportbil. En GT är väl mer typ Aston Martin DB11, Bentley Continental, BMW 8-serie, Jaguar XK e.d.

En GT ska ju vara gjord för att bekvämt käka mil på ett lite lyxigare sätt. Ofta med automatlåda och mycket ljudisolering.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-19 09:44
Marcus

Jag har bara kört den med automat och då finns det ingenting sportigt med den överhuvudtaget tyvärr, skulle inte ens kalla den för GT för de brukar ju åtminstone ha rejäla fartresurser. Men jag förmodar att känslan är betydligt bättre med manuell låda, har dock svårt att tro att den lever upp till hypen.

#a • Uppdaterat: 2020-12-17 14:13
Raywave

Vad är det med Subarus designavdelning?! De lyckas fucka upp även de mest lättdesignade saker. Vad kan gå fel med en liten, lätt, tvåsitsig sportbil? Ja, designen tydligen. Den här ser rent ut sagt ut som en påse skit. Subarus designavdelning har lyckats med konststycket att få alla detaljer, proportioner och helheten att bara bli kräks... Detta måste vara bland det fulaste som släppts på decennier...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.