Nästa artikel
Officiell: Kia EV6
Nyheter

Officiell: Kia EV6

Publicerad 30 mars 2021 (uppdaterad 30 mars 2021)
Här är första Kiamodellen som byggts som en elbil från grunden. Leveranserna startar till hösten och svenska priserna är satta.

Kia EV6 byggs på dedikerade elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) en bas den delar med nyligen presenterade Ioniq 5 från Hyundai. EV6 är en 4,68 meter lång och 1,88 meter bred crossover med sluttande bakdel som konkurrerar med bland andra Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.

I bagageutrymmet får det plats 520 liter och det finns även en ”frunk” framtill som sväljer 52 liter i bakhjulsdrivet utförande, väljer köparen fyrhjulsdrift krymper det främre utrymmet till 20 liter. 

 

Svenskarna vill ha stort batteri

Till Sverige kommer första bilarna i september/oktober 2021 och förhandsbokningen har öppnat. I Sverige kommer man enbart att ta in det större batteriet på 77,4 kWh som fulladdat kan ge uppskattningsvis upp till 51 mils räckvidd, med fyrhjulsdrift krymper sträckan några mil. 

– På våra andra elbilar har kunderna mest valt det stora batteriet, det är det vi har störst efterfrågan på och därför väljer vi att endast erbjuda det, säger Joakim Jöhncke, produktchef på Kia i Sverige. Han säger också att en anledning är att restvärden blir lite bättre på större batterier. 

– Och många har fortfarande räckviddsångest och vill ha större batteri än vad de kanske egentligen använder. 

Priserna startar på 569.900 kronor 

De svenska priserna innebär ett rejält kliv upp från redan existerande elbilarna e-Soul och e-Niro. Instegsvarianten Kia EV6 med bakhjulsdrift och 229 hästkrafter kostar från 569.900 kronor, drygt 80.000 upp från E-Niro.

Sedan fortsätter stegen med fyrhjulsdrivna Kia EV6 GT Line på 325 hästkrafter till en kostnad av 674.700 kronor, och längst upp hittar vi Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift och 584 hästkrafter, 749.600 kronor. Samtliga prisuppgifter är innan den statliga miljöbonusen, som från 1 april 2021 är 70.000 kronor för en elbil.  

Kia EV6 svenska priser

Kia EV6 (2WD, 229 hk)                        569 900 kr

Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk)          674 700 kr

Kia EV6 GT (AWD, 584 hk)                  749 600 kr

”Övertygade om att det blir Sveriges mest sålda elbil”

Den variant som flest svenskar kommer välja spås bli GT Line. 
– Vi tror att det kommer bli den mest sålda. Andelen fyrhjulsdrift kommer att bli hög med tanke på Sverige och klimatet vi har här, säger Peter Himmer, vd på Kia i Sverige. Han fortsätter: 
– Det är svårt att säga något om försäljningsvolymer i år, det beror på om fabriken kommer igång som planerat. Men i fjol sålde vi lite styvt 3.000 elbilar i Sverige med e-Niro i klar majoritet. Med det försprång i räckvidd vi kommer ha i prisklassen vore det konstigt om vi inte kunde slå de där 3.000 med några tusen bilar till. Vi är övertygade om den kommer bli den bäst säljande elbilen i Sverige under de kommande åren. 

Dragmöjligheter, strömdelning och 800V-laddning

Fyrhjulsdrivna EV6 har en dragvikt på 1.600 kg. Den bakhjulsdrivna varianten får också dra släp, men Kia har i nuläget inga uppgifter på hur mycket. På taket går det att lasta 80 kilo. 

Värmepump för energisnål uppvärmning i kyligt klimat är standard på alla bilar i Sverige, likaså vätskekylt batteri som tillåter upprepade snabbladdningar.  

Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW. 

– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke. 

Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.