Nästa artikel
Officiell: Här är nya BMW 7-serie
Nyheter

Officiell: Här är nya BMW 7-serie

Publicerad 11 juni 2015 (uppdaterad 11 juni 2015)
BMW 7-serie 750i 2015.
Nya BMW 7-serie är tillverkarens största bil någonsin. Fyrhjulsstyrning, rörelsesensorer och fjärrstyrd parkering, här är bilder och fakta om sjätte generationens 7-serie.
Den sjätte och senaste generationen av BMW:s flaggskepp 7-serien är den största serieproducerade bilen från tillverkaren hittills, men bara med en hårsmån. Med 5,098 meter från nos till akter har den växt med 19 millimeter mot sin föregångare. Måtten på bredden är exakt samma, 1,902 meter, och på höjden har bilen bara växt med sju millimeter.

Den som önskar sträcka på benen ytterligare i baksätet kan få hjulbasen förlängd med 140 millimeter. Det gör bilen totalt 5,238 meter lång.
 
Konstruktionen är dock helt ny. BMW 7-serie har nu fått en kaross med en kärna av kolfiberkomposit, ett material som tillsammans med höghållfasthetsstål och aluminium sänkt bilens vikt med upp till 130 kilo, enligt tillverkaren.

För att underlätta manövreringen av den stora sedanen finns möjligheten att utrusta den med fyrhjulsstyrning, detta i kombinationen med BMW:s fyrhjulsdrift xDrive. Den ska även kunna parkeras fjärrstyrt av föraren. Fjärrstyrd parkering kan vara lämpligt vid trånga utrymmen men det finns oklarheter om detta är verkligen är tillåtet på allmänna gator, vägar och områden.

Video: Fjärrstyrd självparkering av BMW 7-serie 2015
 
Aktivt nivåreglerande luftfjädring på båda axlar är standard och som tillval finns elektromekaniska krängningshämmare. De sistnämnde ska aktivt justera krängningsmotståndet efter vägförhållandena.
 
Kraftkällorna är antingen en bensindriven och turboladdad V8:a på 4,4 liter och 450 hk/650 Nm eller 3-liters raka sexcylindriga turbomotorer som drivs av antingen diesel (265 hk/620 Nm) eller bensin (326 hk/450 Nm). Bilar med V8:an finns bara med fyrhjulsdrift, något som är tillval till dieselbilar och uteslutet för 7-serien med sexcylindrig bensinmotor.
 
På insidan har bilen allsköns lyxigheter, som klimatanläggning med fyra zoner, uppvärmda och ventilerade säten liksom värme i armstöden och i ratten. På tekniksidan har nya 7-serien en pekskärm i instrumentbrädan vars funktioner även kan kontrolleras på avstånd med handgester. Som i Audis storsuv Q7 kan även BMW 7-serie utrustas med tillhörande löstagbar surfplatta. Bilens head up-dispaly ska nu projicera en 75 procent större bild på vindrutan, då vinrutan inte växt nämnvärt kan man fråga sig vad detta innebär för sikten.
 
Nya BMW 7-serie har LED-strålkastare som standard. Laserljus med en räckvidd på 600 meter är tillval.
 
En annan nyhet är att bilen kommer som laddhybrid. BMW 7-serie 740e har en tvåliters turbofyra med 258 hk som samarbetar med en elmotor på 70kW/95 hk. Sammanlagda effekten beräknas till 326hk vilket tar bilen 0-100 km/tim på 5,6 sekunder. Maximala räckvidden på el är 40 km och förbrukningen beräknas till 2,1 l/100 km vid blandad körning.
 
 Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 7-serie?
BMW 750i xDrive

Bensin, V8 med BMW TwinPower Turbo technology och direktinsprutning.

Effekt: 330 kW/450 hk vid 5 500–6 000 v/min, max vrid: 650 Nm vid 1 800–4 500 v/min.

0–100 km/tim 4,5 s. Toppfart: 250 km/tim.

Deklarerad förbrukning (l/100km): 8,5–8,3.



BMW 740i

Bensin, rak sexcylindrig med BMW TwinPower Turbo technology och direktinsprutning.

Effekt: 240 kW/326hk vid 5 500–6 500 v/min, max vrid: 450 Nm vid 1 380–5 000 v/min.

0–100 km/tim 5,6 s. Toppfart: 250 km/tim.

Deklarerad förbrukning (l/100km): 7,0–6,6.

 

BMW 730d

Diesel, rak sexcylindrig med BMW TwinPower Turbo technology och common-rail -insprutning.

Effekt: 195 kW/265 vid 4 000v/min, max vrid: 620 Nm vid 2 000–2 500 v/min.

0–100 km/tim 6,2 s. Toppfart: 250 km/tim.

Deklarerad förbrukning (l/100km): 5,0–4,6.

 

BMW 740e

Bensin, rak fyrcylindrig med BMW TwinPower Turbo technology och direktinsprutning.

Effekt: 190 kW/258 hk vid 5 000–6 500 v/min, max vrid: 400 Nm vid 1 250–4 800 v/min. Synkron elmotor på 70 kW/95 hk/ 250 Nm.

0–100 km/tim 5,6 s. Toppfart: 240 km/tim.

Deklarerad förbrukning (l/100km): 2,1.

Räckvidd på el: 40 km.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-11 09:05
Reverend Benny

Mer snygg än ful, men kanske inget revolutionerande eller design som det kommer pratas om vid kafferasten.
Tycker det lutar lite åt japansk lite rundare intetsägande design, inget som sticker ut som när den fjärde generationen (2001-2008) lanserades.
Kommer säkerligen sälja bra och mkt av den nya tekniken som finns under skalet kommer vara väl utprovat när vanliga svenssons får ta del av den om en sisådär 5 år.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-11 09:16
Hackenbush

För mig är denna bilen en "tysk Lexus" lite intetsägande och stram men troligtvis väldigt trevlig att köra.
Förmodligen trevligare att köra än Lexus för BMW har trots allt alltid byggt väldigt körglada bilar.

Skulle vara roligt att se vad som händer med de funktioner i bilen som styrs av handgester om någon förare som är väldigt glad för yviga gester med händerna när han/hon pratar kör bilen.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-11 13:25
Reverend Benny

Kanske finns ett läge som heter "italian mode" som människor med allt för yviga gester kan ställa in. ;-)

#4 • Uppdaterat: 2015-06-12 07:49
Styrbjörn

Skulle kunna vara vilken bil som helst, bara att byta ut märket och plastbiten framför kylaren. tråkig.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-12 10:48
PREVIA

Liknar Lexus GS 460 från 2010, ingen dålig förebild.
http://zombiedrive.com/images/2010-lexus-gs-460-3.jpg

#6 • Uppdaterat: 2015-06-12 11:13
PREVIA

LS 600h skulle de självklart vara i föregående inlägg vilket man skulle kunna ändra om man kunde logga in på sitt eget konto i fortsättningen vilket inte längre fungerar. Man kanske är utslängd från forumet likt många andra?

#7 • Uppdaterat: 2015-11-19 18:48
Ernvoyé

Vad har Lexus att komma med i denna division av bil?
Det är ju utpräglade rullande ålderdomshem, totalt själsdöda och de som åker runt i Lexus är mycket gamla farbröder som gett upp allt hopp om glädje och finess i livet!
Har ägt Lexus en gång och den erfarenheten var ingen rolig historia.
Förstår att dom endast har framgångar i USA där konkurrensen är obefintlig
på den amerikanska hemmamarknaden med falskskyltade Daewoos etc.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.