Nästa artikel
"Offentliga sektorn väljer bort Volvo och Saab för Toyota"
Nyheter

"Offentliga sektorn väljer bort Volvo och Saab för Toyota"

Publicerad 17 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo är Sveriges vanligaste leasingbil. Men politikerna väljer bort det svenska märket. En färsk undersökning visar att Toyota regerar i den offentliga sektorn.
- Vi finansierar och hanterar företags bilflottor och som ett led i det gör vi undersökningar om vilka bilar som är populärast. Det ger intressanta resultat, till exempel väljer den offentliga sektorn bort Volvo och Saab till förmån för Toyota, säger Pia Lindhe, marknadschef på GE Capital Solutions.

Finansieringsföretaget GE Capital Solutions har granskat alla 338 000 leasingbilar i Sverige, och undersökningen visar att Volvo är det vanligaste leasingmärket i landet. 17 procent av alla leasingbilar är Volvobilar. Därefter följer Volkswagen och Saab på 15 respektive 10 procent.

Men i den offentliga sektorn regerar Toyota. 20,3 procent i den offentliga sektorn väljer att köra Toyota. Volvo kommer först på fjärde plats med 8,6 procent.

12,8 procent av alla leasade bilar körs med på alternativa drivmedel - och nyregistreringen av bilar med alternativa drivmedel ökade med 60 procent under första halvåret 2008 jämfört med fjolåret.

- Vi arbetar hårt med att upplysa våra kunder om att det varken är dyrare eller krångligare att välja alternativa drivmedel. Många gånger är det tvärtom billigare och minst lika enkelt. Våra siffror visar nu att budskapet verkligen har gått fram. Miljöbilar har dessutom många tydliga ekonomiska fördelar för företagen, till exempel ett reducerat förmånsvärde (20-40 %), rabatt på fordonsskatten och lägre kostnader för drivmedel, säger Pia Lindhe.

Dessa märken är mest populära bland leasingbilarna
Volvo 17 procent
Volkswagen 15 procent
SAAB 10 procent
Ford 7 procent
Renault 7 procent

Dessa bilar leasas i den offentliga sektorn
Toyota 20,3 procent
Volkswagen 19,6 procent
Ford 15,4 procent
Volvo 8,6 procent
Renault 7,6 procent

Ola Andersson

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-07-18 10:57
Bengt Niklasson (ej verifierad)

Det är ett sundhetstecken att Volvo och Saab inte längre har samma tydliga dominans på leasingmarknaden. Fokus bör ligga på bilar med låga ägandekostnader. Volvo och Saab måste ta tram bilar i premiumsegmentet som drar under 0,5 liter bensin, 0,4 liter diesel /mil, med möjlighet till eldrift. En elmotor som driver varje hjul, när få¨r vi se Volvo och Saab bli kreativa på ett "miljösmart sätt"? Volvo och Saab bygger stora bilar, eftersom det kostar lika mycket pengar att utveckla en stor som en liten bil. Man har tidigare kunnat ta ut ett högre pris för en större bil. *Ändra denna attityd, samt sluta bygga monster med 100-tals hästkrafter. För att klara 120 km/tim räcker det oftast med 50 hk.
Hälsningar
Red Line Offside

#2 • Uppdaterat: 2008-07-18 19:04
Shogun (ej verifierad)

Håller med föregående talare Bengt Niklasson till punkt och pricka.

Det är dags att komma med något nytt smart snålt, men samtidigt flexibelt kanske en förbättrad Toyota Yaris Verso, det vore något Saab och Volvo bilar man har råd att åka med, gärna hybriddrift.

#3 • Uppdaterat: 2008-07-20 22:55
Lars Kenneth Hagelsrum (ej verifierad)

Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.

Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?

Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.

#4 • Uppdaterat: 2008-07-20 23:04
Samuel (ej verifierad)

Det är otroligt att den svenska journalistkåren hedras genom att racka ned på den svenska bilindustrin. Jag har en bekant som jobbar i den japanska industrin sedan 11 år och han säger att OM en japansk vid något tillfälle skulle yppa det miska kritiska ord om japansk bilindustri skulle han inte ha kvar sitt arbete ens 5 minuter efter publiceringen!!!!!

Medans i Sverige upphöjs man om man kritiserar sin egen bilindustri !!!!

Inte undra på att vi tillskillnad från japanska konsumenter föredrar Toyota framför Volvo och SAAB.

I Japan finns knappast ens Volvo eller SAAB att köpa eftersom japanska motorjournalister upphöjer sina egna bilmärken av rädsla att förlora sitt arbete. Därför har japan en stark inhemsk industriell ekonomi. Något för våra journalister och konsumenter att ta efter?

#5 • Uppdaterat: 2008-07-21 17:07
Kalle Svensson (ej verifierad)

En anledning till att den offentliga sektorn köper färre Volvo och Saab kan kanske vara att där används mindre och billigare bilar, som de svenska tillverkarna inte har i sortimentet f.n. Det framgår inte av artikeln om Toyota levererar mest småbilar. Som exempel använder hemtjänsten mycket små bilar då körsträckorna är mycket korta. Varför t.ex. köpa en Volvo V50 när du kan köpa Ford Focus med samma motor och större utrymmen för 40-tusen mindre ?

#6 • Uppdaterat: 2008-07-21 22:49
Kenneth (ej verifierad)

Man, offentlig liksom den privata sektorn, skall köpa den något dyrare Volvon eller SAAB:en av den basala anledningen att utan arbetstillfällen i landet Sverige kommer det till slut inte att kunna existera vare sig ett privat näringsliv och än mindre en offentlig sektor eftersom den offentliga sektorn finansieras enbart av skattemedel som har sitt ursprung i det privata näringslivet tex från utfört arbete på SAAB och Volvo mfl.

#7 • Uppdaterat: 2008-07-22 22:24
Conny Karlsson (ej verifierad)

Lars kenneth Hagelsrum.

Ta reda på vart de flesta av Toyotas bilar kommer ifrån idag, de flesta kommer inte från Japan som du tycks tro. De flesta eller vanligaste modellerna kommer från Europa England, Frankrike, Turkiet, samt Sydafrika (Hilux). Japan Rav4, Landcruiser.

Många Volvo bilar tillverkas inte ens i Sverige många V70 tillverkas i Belgien även ´S/V 40/50 byggs utomlands så hur många svenskar får jobb där om du köper en sådan Volvo ?

Vissa underleverantörer i Sverige tillverkar också till Toyota Europe.

De flesta tittar också vad man får för bil när man köper bil med sin egen plånbok, därav väljer många Toyota för man vet vad man får för pengarna, hög och framför allt jämn kvalitet något för Volvo att ta efter, säger jag som gammal Volvoman.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.