Trots att bilen som vi får åka med bara är en prototyp, med minst två års utveckling kvar innan den ska släppas till konsumenter, känns den trygg att åka i. En diskret text på dörren skvallrar om att V60:n är självkörande. Lådan med sensorer vid innerbackspegeln är det enda som syns utifrån –om man tittar noga. Lika odramatiskt är det inne i bilen. En knapp på ratten, där farthållarreglagen brukar sitta på Volvo, är allt som skiljer den från vilken V60 som helst.
Odramatiken fortsätter på vägen. När systemarkitekt Mathias Westlund kört oss från Torslanda till den tätt trafikerade Västerleden, en av de sträckor som godkänts för projektet, så trycker han på knappen, en grön lampa tänds på instrumentpanelen och bilen kör själv. Mjukt och fint med bra avstånd till framförvarande. Ratten gör små rörelser och hastigheten anpassas smidigt efter trafiken.
Mathias Westlund berättar om hur de olika systemen ska bekräfta vad de andra ser, redundans är ordet för dagen. Radar, kamera och laser ska var för sig hålla koll på allt och bilen bekräftar att alla system är överens. Skulle det uppstå tveksamheter säger bilen till föraren som får ta över. Tio sekunder har man på sig att reagera om det skulle behövas, annars stannar bilen vid vägkanten.
På väg tillbaka mot Torslanda kör bilen oss genom Gnistängstunneln, kombinationen av blänk från vägen och det speciella ljuset i tunneln lurar bilen lite. Den kör för nära väggen. Inte farligt nära, men tillräckligt för att Mathias Westlund ska påpeka att det är ett problem som ska lösas innan bilarna går ut till kunder. Värre än så blir det inte, framtiden är nära.
Enligt lagen har föraren ansvar för sin bil, även om bilen kör själv. En trolig utveckling är att tillverkaren tar ansvaret om bilen gör fel. Volvos vision är en bil där man kan sitta lugnt och läsa tidningen och äta frukost, men man måste vara beredd att ta över kontrollen vid behov.
Volvos självkörande bilar ska byggas för den typ av vägar vi har i dag. Men i en framtid, med en större andel självkörande bilar, kan asfaltsytorna användas betydligt mer effektivt än nu, med smalare körfält och mindre avstånd mellan bilarna. Genom central trafikledning kan också bilarna ledas om för att optimera trafiken. När bilar parkerar sig själva kan man också göra om parkeringsplatser helt och hållet, självparkerande bilar behöver bara millimeteravstånd.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eller att bilen hämtar hem en från krogen. Lagstiftningen har lite att jobba på!
En självkörande bil är en maskin som alla andra. Den som äger maskinen är i första hand ansvarig om den orsakar skada. Ägaren kan naturligtvis i sin tur kräva ansvar av tillverkaren eller den som sköter underhållet beroende på vad som gick snett.
Det lutar åt hårklyverier om det sker en olycka med en självkörande bil. Om man ändå har ansvaret för bilen när den kör själv, vem skall våga läsa tidningen, surfa på mobilen eller äta frukost då när bilen kör själv?
Det innebär ju att man måste hålla koll på trafiken i alla fall.
Totalt oanvändbart då.
Om den inte är körkortsfri och fri från behovet av korrektioner under färd så att man kan ligga i baksätet och vila på vägen hem, varför då bry sig?
Antigen är man förare eller så är man inte. Förare vid behov---Löjligt!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.