Den som ska lasta bagageutrymmet fullt gör klokt i att investera i ett bagagenät. På så sätt minskar risken för att bagaget flyger runt i bilen vid en olycka eller kraftig inbromsning.
Men hur bra är egentligen lastnäten? Det har Villaägarnas riksförbund testat med hjälp av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), skriver Ny Teknik.
– Bagageutrymmen finns på alla bilar, men offentliggjorda krocktest av vad som händer vid krock med bagage saknas trots att många villaägare och andra konsumenter i hela världen kör omkring med mycket last i bagageutrymmet. Det är därför vi har krocktestat bilar med last på VTI:s anläggning i Linköping, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.
I testet ingick lastnät av nylon och stål, som monterats i två Volvo V70 av generationen som byggdes mellan 2000 och 2007. Bilarna krockar i ett stillastående hinder i 52 km/tim och var lastade med tio väskor som tillsammans vägde 135 kilo.
Nylonnätet har svårt att stå emot krockkraften redan i den låga hastigheten. Med mer last eller i högre hastighet hade lastnätet gett efter. Inte heller stålnätet är felfritt, men det håller emot betydligt bättre.
– Ska du själv ha last i bagageutrymmet, se till att använda befintligt lastnät. Placera också lasten intill ryggstödet och har du tung last, lägg den så lågt som möjligt och spänn fast den om det går, säger Ulf Stenberg.
Läs också: 94 bilar testade: Här är modellerna som rymmer mest
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.