Nästa artikel
Nytt test avslöjar effektivaste hastigheten för elbilen
Nyheter

Nytt test avslöjar effektivaste hastigheten för elbilen

Publicerad 20 mars 2020
Hyundai Ioniq är som allra mest effektiv i 120 km/h – inklusive laddstopp, visar ett tyskt test.

Alla bilar har en viss hastighet när den är som allra mest effektiv – alltså när du kommer så långt som möjligt med så lite bränsle som möjligt. Men vilken är den effektivaste hastigheten för en elbil? Det har Auto Motor und Sport tagit reda på i ett test.

Rent generellt brukar elbilar vara effektiva i stadstrafik och även i något högre hastigheter, men på tyska autobahnsträckor ökar förbrukningen snabbt. Och när elbilen måste stanna och laddas oftare blir den totala restiden längre. 

Tidningen har kört sex olika elbilar en sträcka på 60 mil runt en tre kilometer lång, oval teststräcka som drivs av Bosch. Det handlar alltså inte om något praktiskt test i vardagstrafik ute på vägarna, utan om ett mer teoretiskt test för att ta reda på den effektivaste hastigheten med laddstopp inräknat.

Alla bilar kom längre ju långsammare de kördes. Hyundai Ioniq kom 348 kilometer vid en konstant hastighet på 60 km/h men i 160 km/h blir räckvidden bara 121 kilometer.

Att köra i 60 km/h är dock inte effektivt ändå eftersom det tar nästan elva timmar att köra de 60 milen inklusive ett laddstopp. Den allra effektivaste hastigheten för Hyundai Ioniq visade sig vara 120 km/h – trots att det då behövdes tre laddstopp. Där blev restiden knappt sju och en halv timme.

Om föraren istället körde 160 km/h behövdes fem laddstopp och det drog upp restiden till åtta timmar.


Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.