Den norska tidningen Dagens Næringsliv rapporterar att Tesla slagit rekord i registreringar på en dag i Norge.
Tisdagen 19 december registrerades 286 nya Teslor i Norge, vilket är rekord för elbilstillverkaren. Enligt Dagens Næringsliv är det 19 bilar mer än Jaguar lyckats sälja under hela året. Jämförelsen kan tyckas orättvis, men det är en intressant siffra då Jaguar lanserar elbilen I-Pace i Norge nästa år.
Även årsförsäljningen slår rekord för Tesla. Om försäljningen inte stannar upp helt under mellandagarna kan årsrekordet på 4 042 nyregistreringar från 2014 fördubblas.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla?
Även årsförsäljningen slår rekord för Tesla. Om försäljningen inte stannar upp helt under mellandagarna kan årsrekordet på 4 042 nyregistreringar från 2014 fördubblas.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stoor, många norrmän har betydligt större förutsättningar att köpa sig en Tesla än vi svenskar.
Tesla är ett fantastiskt märke! Vi njuter varje dag i vår Model S. Synd att inte de svenska politikerna fattar vad de norska politikerna fattade för flera år sedan - då hade vi haft fler nöjda Tesla ägare i Sverige oxå...
En bil som kräver statliga subventioner för att vara attraktiv är inte mycket att ha.
Tycker man att det är sunt att alla skattebetalare skall vara med att subventionera Teslabilar som kostar över en miljon med 500 000-700 000 kr och sedan slipper att betala avgifter för parkering,färjeavgifter, bomavgifter och tillåts köra i kollektivkörfälten så är det helt rätt. Men det finns faktiskt fattiga människor i Norge fortfarande och numera får en hel del norrmän söka jobb utomlands när arbeten inte finns inom landet längre.
Eller att Staten går in och stödköper Volvo som används som tjänstebilar på myndigheter...
Oavsett Teslor i Norge så hade Sverige kunnat subventionera elbilar och annat miljövänligt betydligt bättre.
Axa, Jag ser inte kopplingen mellan att gynna inhemsk industri och att subventionera Teslor.
Industrinationalism är ett långt sämre skäl till subventioner än att försöka rädda världen.
Bra att skattebetalarna som "subventionerar" Teslabilar också troligen är ägarna av Teslabilarna. Tyvärr subventionerar vi också (fortfarande) alla hybridbilsägare - vars bilar efter ca 50km är lika miljöfientliga som vanliga fossilbilar - snacka om politiker groda.. Dessutom betalar vi ju alla skatt för allt vi köper - ett antal gånger - så "subvention" för elbilar i Sverige känns väldigt fjuttigt i det hela taget, enligt min åsikt..
Tesla är fortfarande det enda bilmärket som "rör runt i grytan" och får nackhåren att resa sig av skräck hos övriga biltillverkare, samtidigt som många får en anledning till att uttrycka sin avundsjuka på diverse sätt...
Swemba
Jag reagerade på utspelet om att skattebetalare subventionerar lyx åt några få, som man kanske gör med Tesla i Norge.
Att svenskars skattepengar går till stöd för Volvo gynnar ju dess ägare och möjligen fabriksarbetarna, inte merparten av skattebetalarna. Det rör sig i samma härad som ovan enligt mig.
Elbilar är kraftigt subventionerade i Norge och andra bilar beskattas kraftigt. Oavsett om Tesla är rena drömmen eller värsta skiten, blir det helt enkelt billigare att välja den framför andra. Att subventionera Tesla med så mycket skattepengar är ytterst moraliskt tveksamt. Det var kanske bättre att dela ut Renault Zoe gratis till de fattiga istället. Norge tillverkar inga bilar så de väljer fritt vad de vill subventionera. Vi subventionerar enligt Volvos produktionslinje (och Saabs när det var aktuell) tyskarna subventionerar diesel och strider mot allt som vill begränsa patetiska prestations/sport bilar. Trump vill subventionera stora inhemska SUVar som helst går på skifferolja/frackingolja och saknar alla sorters filter. Miljön är bara en ursäkt. Om Norge bryr sig så mycket om miljön kan man sluta producera olja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.