Nästa artikel
Nytt rekord för laddbart
Nyheter

Nytt rekord för laddbart

Publicerad 8 juni 2015 (uppdaterad 8 juni 2015)
Populariteten hos Nissan Leaf ökar hos privatpersoner.
Antalet elbilar och elhybrider i Sverige fortsätter att öka. I maj registrerades 705 stycken nya laddbara fordon, vilket är den högsta månadsökningen hittills.
Efter att ha sprängt 10 000-gränsen i april rullar nu 10 740 laddbara fordon på svenska vägar enligt statistik från elkraftbranschens intresseorganisationen Power Circle.

De mest populära märkena är tjänstebilsförarnas favorit Mitsubishi Outlander (3 112 st) och privatpersonernas förstahandsval Nissan Leaf (1 241 st).
– Trenden just nu är att andelen privatägda elbilar och laddhybrider ökar, vilket är en spännande utveckling eftersom det tyder på att privatpersoner börjar se totalekonomiska fördelar med att byta till elbil, eller att det upplevda värdet av mijlöhänsyn väger upp merkostnaden, säger Olle Johansson, vd på Power Circle. Andra bilar på topplistan är Volvo V60 (1 235 st), Renault Kangoo (776 st), och Tesla Model S (574 st). Listan i sin helhet finns på www.elbilsstatistik.se.

Samtidigt som trenden pekar uppåt för laddbart oroar man sig för att det finns för få publika laddpunkter för att möta efterfrågan. Just nu finns 0,08 laddpunkter per laddbart fordon.

– Även om laddinfrastrukturen blir bättre och bättre så oroas jag av att det går för långsamt. En snabbt växande laddbar fordonsflotta behöver mötas med ökade satsningar på laddinfrastruktur. Jag hoppas att det kommande klimatinvesteringsstödet kan vända denna trend, säger Olle Johansson.

Enligt Laddinfra.se, Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur, finns just nu ca 1 275 laddpunkter fördelade på 370 publika laddstationer över landet.

Diskutera: Tror du att antalet laddbara fordon kommer att fortsätta öka, trots brist på laddpunkter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-08 10:41
Reverend Benny

Får nog hålla med Olle Johansson när han säger att "...det går för långsamt."
Lösningen för snabbare utbyggnad finns nog i att skapa incitament för t.ex. bostadsbolag, kommuner och företag att investera i laddinfrastruktur till kunder/personal.
En anledning till att jag inte skaffar elbil beror t.ex. på att mitt hyresbolag vägrar att erbjuda detta då dom anser att det inte finns något behov eller vinst i att erbjuda detta nu eller i närtid.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-08 11:11
1storstark

Ska verkligen staten gå in med skattepengar för sådant här. Staten subventionerar redan själva bilen. Är det inte som med bensinmackarna att det är privata aktörer som ser en chans att tjäna lite pengar, typ elbolag som måste kunna ta betalt för strömmen som får sköta detta.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-08 11:33
Reverend Benny

Det finns många privata initiativ som tyvärr stoppas eller läggs ner för att stödet från kommun eller regionen är obefintligt. Just klimatinvesteringsstödet kanske kan ändra på detta även om det i grund och botten handlar om hur "framåt" kommunen du bor i är.
Tyvärr så är det lite moment 22, finns det inga gas eller elbilar i kommunen så är intresset väldigt lågt att hjälpa till med att sätta upp laddstolpar eller tankstation för biogas.

Just klimatinvesteringsstödet innehåller ju mer än bara pengar till laddstolpar, så hoppas att det blir verklighet och att det utnyttjas av kommuner som ligger lite efter.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-08 18:37
ENTJ1

Efter "bidraget" för bilen,ta resterande moms och öronmärk till utbyggnad av laddplatser.Skapar riktiga jobb som sossarna inte behöver skaffa som hittepåjobb.
Vilken elbil som än säljs ger ett plus via momsen även efter "supermiljöbilspremie",svenska avundsjuka fattar inte att det egentligen inte blir ett bidrag på något sätt..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.