Världens snabbaste bil utan tak är numera en Bugatti. En Veyron 16,4 Grand Sport Vitesse satte världsrekord för snabbaste roadster med farten 408 kilometer i timmen. Bakom ratten satt racerföraren Anthony Liu och bilen var såklart en specialversion med namntillägget World Record Car.
Bugatti blev sannolikt själva överraskade av att rekordfarten blev så hög. Tanken var att bilen skulle nå upp i 375 kilometer i timmen och i bästa fall nå 400 kilometer i timmen. Det senare var också farten som man lyckades komma upp i när man testkörde.
Den som vill ha ett alldeles eget exemplar av rekordbilen, som kommer att visas upp på bilsalongen i Shanghai nästa vecka, får se till att öppna plånboken rejält. De åtta försäljningsexemplaren kostar omkring 20 miljoner kronor styck.
Under huven på rekordbilen sitter en 8,0-liters W16-motor som ger 1 184 hästkrafter och ett vridmoment på 1 500 newtonmeter.
Rekordet är något av en revansch för Bugatti efter att biltillverkaren alldeles nyligen blivit fråntagen ett världsrekord. Coupéversionen av Grand Sport Vitesse hade rekordet för världens snabbaste produktionsbil, men 20 av de 25 sålda exemplaren hade fått en begränsad maxhastighet, något som är emot Guiness rekordboks regler.
Diskutera: Hur ser du på rekordet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur mycket blåser det kring skallen i 408 Km/h?
Blir man typ flintis på 5 minuter?
Han var väl kal som Egget eller hade kepsen bak och fram som de flesta stollar. ;-)
Det vore intressant att veta hur mycket VW lagt på detta jippo.
Vad som är imponerande däremot, är att Koenigsegg kan utmana, med en budget som lär vara nån procent av VW:s...
Sen kan man ju fundera på vad det är för poäng med att kunna köra över 400 öppet? (var det nu skulle kunna ske...)
Oavsett, så finner "Egget" när det gäller design!
Det här är väl mer en prestigtävling i injengörskonst än nån praktisk demonstration. Horribelt ful bil jämfört med skönheten från Ängelholm är det iallafall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.