Det är i tidskriften Science forskningscentret HRL Laboratories, som ägs av General Motors och flygplanstillverkaren Boeing, presenterar det nya materialet.
Metallen är extremt lätt, väger bara en hundradel av frigolit. Dessutom är den elastisk och kan komprimeras till hälften för att sedan återfå nästan hela sin volym.
Forskarna har använt ett finmaskigt nät av tunna plaströr – en tusendel så tjocka som ett hårstrå – vars utsida belagts med nickel. När metallen stelnat har plaströren tagits bort.
Tack vare materialets elasticitet kan metallen komma fordonsindustrin till nytta. Ett tänkbart användningsområde är bilens deformationszoner, där materialet effektivt skulle absorbera stötar mot karossen.
Diskutera: Vad tror du om metallens potential?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här artikeln finns också på Ny Tekniks hemsida.
Kommentarerna till materialet där är ganska roliga.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3349833.ece
Alla bilplåtslagare med nickelallergi blev just väldigt rädda :p
Känns en långsökt historia. Materialet ska ju inte bara vara deformerbart, det måste ju hålla för vibrationer och vridkrafter i kanske 20-30 år i det fallet att det inte ska krockas. Pyttetunna nickelrör känns inte så stabilt då.
Fredrik Diits Vikström verkar inte ha riktig koll på vad som är skillnad på Material & vad som är metall ???
nikel i sig själv är ju inget nytt, det är ju hur dom har gjort konstruktionen som är det viktiga .... eller
jonatan80: nikel har iaf jag aldrig hört talas om tidigare. Bara nickel.
Både bilar och husvagnar väger ju mer än någonsin, så detta material är välkommet. Frågan är om någon kommer att använda det?
Sen kan man nog benämna det material. Byggmaterial iallafall. Liksom plankor är byggmaterial, även fast de är processade.
Det vore intressant att se hur de gör när plaströren pillas bort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.