En ny Indigo 3000 planeras nå vägarna 2016.
Volvomotoriserade sportbilen Indigo 3000 tillverkades i cirka 40 exemplar från mitten till slutet av 90-talet. Nu kommer glada nyheter för svenska sportbilsentusiaster: Bilen kommer i ny version till 2016!
Indigo 3000 är svensk sportbil som byggdes från mitten till slutet av 90-talet av Jösse Car efter en konstruktion som ingenjören Bengt Lidmalm till stor del låg bakom. Tanken var att bygga en lätt sportbil till ett överkomligt pris.
Bilen som kunde fås som roadster eller hardtop byggde på en rörramskonstruktion och bland annat motor och växellåda kom från samtida Volvo-bilar medan hjuluphängningen var av eget snitt.
Karossen tillverkades i komposit och ritades av Volvos före detta designchef Hans Philip Zachau, stilen sägs vara inspirerad av brittiska sportbilstillverkaren TVR:s modeller från den tiden. Volvos raka sexa fick upp bilen i toppfarten 250 km/tim och 0-100 km/tim gick på 6,5 sekunder.
Hela projektet tvingades till ett stopp efter bara 43 tillverkade bilar på grund av bristande finansiering och företaget har legat i träda sedan dess. Tidigare i år köptes hela fabriken upp av von Braun Holding AB i Skene utanför Göteborg. Visionen var att blåsa liv i projektet och en revidering av Indigo 3000 påbörjades. Den tvåsitsiga sportbilen ska nu tillverkas i en förserie på 10 bilar som får namnet vonBraun Indigo 3000.
Nya bilen baseras på den ursprungliga konstruktionen men vonBraun Indigo 3000 ska ändå ”möta dagens förväntningar på design, prestanda och detaljfinish”. Mycket mer har inte avslöjats ännu. Karossen ska erbjudas som roadster och kupé till ett pris under 100 000 euro, enligt tillverkarens uppgift. Föreseriebilarna når svenska vägar under våren eller sommaren 2016.
Diskutera: Vad tycker om Indigo 3000?
Bilen som kunde fås som roadster eller hardtop byggde på en rörramskonstruktion och bland annat motor och växellåda kom från samtida Volvo-bilar medan hjuluphängningen var av eget snitt.
Karossen tillverkades i komposit och ritades av Volvos före detta designchef Hans Philip Zachau, stilen sägs vara inspirerad av brittiska sportbilstillverkaren TVR:s modeller från den tiden. Volvos raka sexa fick upp bilen i toppfarten 250 km/tim och 0-100 km/tim gick på 6,5 sekunder.
Hela projektet tvingades till ett stopp efter bara 43 tillverkade bilar på grund av bristande finansiering och företaget har legat i träda sedan dess. Tidigare i år köptes hela fabriken upp av von Braun Holding AB i Skene utanför Göteborg. Visionen var att blåsa liv i projektet och en revidering av Indigo 3000 påbörjades. Den tvåsitsiga sportbilen ska nu tillverkas i en förserie på 10 bilar som får namnet vonBraun Indigo 3000.
Nya bilen baseras på den ursprungliga konstruktionen men vonBraun Indigo 3000 ska ändå ”möta dagens förväntningar på design, prestanda och detaljfinish”. Mycket mer har inte avslöjats ännu. Karossen ska erbjudas som roadster och kupé till ett pris under 100 000 euro, enligt tillverkarens uppgift. Föreseriebilarna når svenska vägar under våren eller sommaren 2016.
Diskutera: Vad tycker om Indigo 3000?
FAKTA Indigo 3000 1994-99
Motor: Rak 6-cyl, 3 liter, 24 ventiler, helt i aluminium, dubbla överliggande kamaxlar.
Effekt: 204 Hk
Vridmoment: 267 Nm
Drivning: Bakhjulsdrift
Växellåda: 5-växlad manuell i aluminium, helt synkroniserad.
0-100 km/h: 6,5 sek (ca)
Toppfart: 250 km/h (med hardtop)
Framvagn: Dubbla länkarmar i aluminium med tvärliggande bladfjäder i komposit.
Bakvagn: Multilink med subframe i aluminium och tvärliggande bladfjäder i komposit.
Kaross: Öppen 2-sitsig roadster i komposit
Längd: 430 cm
Bredd: 176 cm
Höjd: 112 cm
Vikt: 1150 kg (ca)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tyckte ide'n var ok från början, en väl konstruerad bil med bra grundmaterial, ett välbyggt chassi och en snygg kaross.
Det var väldigt synd att det inte lyckades.
Jag hoppas att det går bättre nu, men det gäller att komma ut på marknaden där de stora köparna finns och då måste man ju slåss med många redan etablerade märken, det blir ohyggligt svårt!
Man måste helst erbjuda något speciellt som ingen annan har, kan man det?
Är grundkonstruktionen så pass gammal är det väldigt modigt att ta runt miljonen för den. Väldigt. Oerhört.
Gillade den gamla bilen men helvetet ska frysa till is innan jag skulle betala sådan pengar för en sån bil.
Med fälgarna på bilden ser den ut att kosta 150 000 dessutom :P
Det här är tyvärr inte en bil marknaden vill ha, än mindre nu än då, en plastbalja till bil och med en tvivelaktig finish tillhör det förgångna. Men vilken pojke har inte drömt om att få starta egen bilfabrik, detta projekt är nog med handen på hjärtat mest för att ägaren ska få ha kul en tid. Hade bilen utformats annorlunda, tänk mer som KLM sportbil och land Rover defender så hade jag kunnat se iallafall en liten marknad för bilen
Med prestanda som de flesta GTI bilar klarar för knappt halva priset så lär inte bilköpare att stå i kö för att köpa denna.
Man måste ju inse att den nya Indigo inte kommer att se ut som på bilderna och vi vet ju inte vilken motor den får, det kan ju inte bli samma som föregångaren.
När det gäller kundunderlaget så finns det nog, det finns ju ett antal bilar i samma klass som säljer riktigt bra, Morgan t.ex. har ju leveranstid både på tre och fyrhjuliga, men det finns ju de som konkar också, Spyker t.ex. så nog kommer det att bli en tuff marknad.
Det gäller nog att det är något alldeles extra för det pris man aviserat.
För en millle hämtar jag gärna ut en Nissan GTR. För en halv mille en Porsche Cayman. Men det är ju klart att skulle jag ha dessa bilar redan och simma i pengar så varför inte en Indigo 3000? Därför att jag hellre skulle ge bort pengarna till nått nyttigare.
Bra simon men jag missade årtalen högst upp,men jag tror ändå de får det svårt med så många etablerade sportbilar i samma klass som redan finns och speciellt i den prisklassen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.