Ett nytt beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan få stora konsekvenser för bilägarna, skriver tidningen Motorbranschen.
Fallet handlar om en kund som köpte en begagnad bil och hade den helförsäkrad hos ett av de större bolagen. Men när kamkedjan rasade och bilen fick bogseras till verkstad fick han ingen ersättning på maskinskadeförsäkringen.
Anledningen var att bilens första service var försenad med 276 mil och fem månader. Även det andra servicetillfället var försenat med 762 mil och 3,5 månader. Därefter köpte den nuvarande ägaren bilen, och han har servat den enligt plan.
”Svårare för försäkringsbolagen”
Bilägaren anmälde försäkringsbolaget till ARN, och efter att bilen stått hos verkstaden i 1,5 år kommer nu beskedet. Försäkringsbolaget rekommenderas att betala ersättning utan någon nedsättning, annars hamnar bolaget på den så kallade ”Svarta listan”.
Beskedet innebär att bilägaren i det här fallet inte kan hållas ansvarig för missade servicetillfällen som inträffat innan han köpt bilen.
”Beslutet kan innebära att försäkringsbolagen nu får svårare att skylla på servicehistoriken”, skriver Motorbranschen.
Kommentarer till artikeln (13)
- 4 oktober 2021 Lite inforation! ARN:s;…
- 3 oktober 2021 Ja, så kanske det är. Det är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.