Sedan 1975 har fabriksbyggda Caterham Seven inte kunnat registreras i Sverige. Men nu ändras reglerna och klassiska Seven kan åter igen levereras från England.
Ursprungligen var det brittiska Lotus som 1957 tog fram och vidareutvecklade sportbilen Seven. Men 1973 köpte Caterham produktionsrättigheterna och fortsatte att tillverka bilen.
Och det gör Caterham än i dag.
Sedan 1975 har det dock inte varit möjligt att registrera fabriksbyggda Caterham Seven i Sverige. Bland annat ansågs bilen inte uppfyllda krav om avgasrening och krocksäkerhet.
Samtidigt gick Seven att registrera i större delen av Europa tack vare olika nationella lågvolymsklassningar som inte krävde avgasrening och fullständigt genomförda krocktester.
Tvungen att bygga bilen själv
Från början av 80-talet blev det möjligt att registrera Seven som ett amatörbyggt fordon. Det gick då att köpa en byggsats och själv skruva ihop bilen.
Totalt har ett 60-tal bilar registrerats på detta sätt.
Men nu ska det inte längre krävas mekaniker för att köpa en Seven i Sverige, det efter 34 år med registreringsstopp.
Nya EU-bestämmelser säger att alla länder inom unionen ska ha samma fordonskrav, därför kan Caterham Seven nu registreras som fabriksbyggd europeisk lågseriebil.
Leveranstid på sex månader
För att uppfylla dessa krav har Caterham utfört omfattande förändringar, bland annat ett helt nytt motorprogram och avgasrening. Åtgärderna fördyrar bilen men är nödvändiga för att få sälja bilar på den europeiska marknaden.
Alla bilar byggs på order och leveranstiden ligger på sex månader. Utgångspriset för den enklaste modellen, inklusive frakt från fabriken i England, är 355 000 kronor.
Och det gör Caterham än i dag.
Sedan 1975 har det dock inte varit möjligt att registrera fabriksbyggda Caterham Seven i Sverige. Bland annat ansågs bilen inte uppfyllda krav om avgasrening och krocksäkerhet.
Samtidigt gick Seven att registrera i större delen av Europa tack vare olika nationella lågvolymsklassningar som inte krävde avgasrening och fullständigt genomförda krocktester.
Tvungen att bygga bilen själv
Från början av 80-talet blev det möjligt att registrera Seven som ett amatörbyggt fordon. Det gick då att köpa en byggsats och själv skruva ihop bilen.
Totalt har ett 60-tal bilar registrerats på detta sätt.
Men nu ska det inte längre krävas mekaniker för att köpa en Seven i Sverige, det efter 34 år med registreringsstopp.
Nya EU-bestämmelser säger att alla länder inom unionen ska ha samma fordonskrav, därför kan Caterham Seven nu registreras som fabriksbyggd europeisk lågseriebil.
Leveranstid på sex månader
För att uppfylla dessa krav har Caterham utfört omfattande förändringar, bland annat ett helt nytt motorprogram och avgasrening. Åtgärderna fördyrar bilen men är nödvändiga för att få sälja bilar på den europeiska marknaden.
Alla bilar byggs på order och leveranstiden ligger på sex månader. Utgångspriset för den enklaste modellen, inklusive frakt från fabriken i England, är 355 000 kronor.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
355000:- är ju ett ockerpris för en lådracer, men det är ju ändå ett stort plus att den överhuvudtaget går att framföra här i Sverige.
Tack vare EU!
Detta är min absoluta drömbil, barskrapad från allt onödigt och ett levande bevis på att man inte behöver 1,5 ton och 5x2 meter för att transportera genomsnittsresans 1,6 personer utan bagage. Jag tror att Caterham med minsta motorn (som räcker bra eftersom bilen är så liten och lätt) med lite jobb kan miljöbilsklassas, tror dessutom att någon av Ford-motorerna också tillverkas för etanoldrift. Då är jag väldigt sugen!
Tycker "gröna bilister" att den duger även när färgen ute är vit?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.